• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ترس از ارزیابی منفی، تغییر نگرش به زندگی، و جرئت ورزی در نوجوانان پسر بدسرپرست
تعداد صفحات 17
نویسنده زیبا برقی ایرانی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-15
زبان فارسی
کلید واژه تنیدگی  تغییر نگرش  جرأت ورزی  ذهن آگاهی  بدسرپرست  نگرش به زندگی  ترس از ارزیابی منفی  دیدگاه نوجوانان  آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی  نگرش پسران  پسران نوجوان  نوجوانان بدسرپرست  پسران بدسرپرست  آموزش نوجوانان  مدیریت تنیدگی  بازرگان (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: خانواده هستۀ اصلی اجتماع است که در جهت ارتقای تحول کودکان از جنبه های مختلف، بسیار مؤثر است. کودکی که در محیط خانواده از محبت سرشار پدر و مادر برخوردار باشد قدرت سازش­ یافتگی بیشتری داشته، احساس سکون و آرامش کرده، اعتماد به‌ خود قوی داشته، و نسبت به قوانین اخلاقی، حساس است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر ترس از ارزیابی منفی، تغییر نگرش به زندگی، و جرئت­ ورزی در نوجوانان پسر بد سرپرست انجام‌ گرفته است.
روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری یک‌ماهه بود. نمونه پژوهش شامل 30 نوجوان بد سرپرست در مدرسه امام خمینی‌ شهر بازرگان در سال تحصیلی 96-1395 بود که به‌ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش، در ده جلسه 90 دقیقه ­ای به شیوه گروهی تحت آموزش مدیریت تنیدگی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (لری، 1983)، پرسشنامه تغییر نگرش (باتیستا، 1973) و پرسشنامه جرئت­ ورزی (گمبریل و ریچی، 1975) بود. داده ­های جمع­ آوری شده به روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که درمان کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن­ آگاهی در کاهش ترس از ارزیابی منفی و تغییر نگرش به زندگی و جرئت­ ورزی گروه آزمایش مؤثر بوده است (0/001 ≥ P).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که روش مداخله به کار گرفته شده در این مطالعه با افزایش آگاهی فرد از تجربیات لحظه‏ حال و افزایش توجه به سیستم شناختی و پردازش کارآمدتر اطلاعات، باعث کاهش نگرانی و اضطراب و تغییر نگرش به زندگی شده است. از سوی دیگر چون ذهن­ آگاهی باعث تعدیل احساسات بدون قضاوت کردن و افزایش آگاهی نسبت به احساسات روانی و جسمانی می‌شود و به پذیرش هیجانات و مسائل مختلف کمک می­ کند، بنابراین می­ تواند در تعدیل سلامت روان افراد نقش داشته باشد و در نتیجه در تعدیل ترس از ارزیابی منفی و افکار منفی افراد، کمک کند.

کد مقاله 38374
تعداد بازدید 247

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397