• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی اقتدارگرایی در مددجویان زندان بر اساس ساختار تربیتی خانواده: مطالعه موردی در شیراز
تعداد صفحات 10
نویسنده ژیلا رستگاری نیا - علیرضا قاسمی زاد - امین باقری کراچی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم پزشکی صدرا شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 72-63
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  تربیت خانواده  ساختار خانواده  روش‌های تربیتی خانواده  شیراز  قلدری  زندانیان  مددجو  تربیت فرزندان  خانواده  سبک‌های تربیتی  اقتدارگرایی  سبک تربيت فرزند  تربیت فرزند در خانواده  سلامت روانی  سبک فرزندپروری  تربیت خانوادگی  قدرت طلبی  ساختار تربیتی خانواده  اندازه خانواده  زندان مرکزی شیراز  
چکیده مقدمه: یکی از گرایش‌های قوی در انسان، «اقتدارگرایی» یا «قدرت‌طلبی» است که از نخستین سال‌های زندگی در انسان ظهور می‌کند و به‌اندازه‌ای که زمینه قدرت‌نمایی برای فرد فراهم باشد، این گرایش در او فعال می‌شود و اعمال و رفتارش را جهت می‌دهد. هدف این مطالعه تعیین اقتدارگرایی در مددجویان زندان می‌باشد.
مواد و روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد که در زندان مرکزی شیراز انجام شد. جامعه مورد مطالعه تمام زندانیان شهر شیراز بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 374 نفر وارد مطالعه شدند. در این مطالعه از پرسشنامه استاندارد اقتدارگرایی و شیوه فرزندپروری با 82 سؤال استفاده گردید. پایایی پرسشنامه اقتدارگرایی بر اساس آلفای کرون باخ 86% و پرسشنامه والدین با آلفای کرون باخ 82% به دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین ساختار خانواده در تربیت فرزندان (مددجویان) با میزان اقتدارگرایی آنان رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد ( 01/0 p p ) رابطه معنی‌داری وجود دارد. هرچند ساختار مثبت‌گرا می‌تواند منجر به کاهش اقتدارگرایی فرزندان شود اما ابعاد ساختار منفی گرای خانواده در تربیت شامل خانواده‌های طرد کننده ( 01/0 P < و 1820/0 Beta =) و پر هرج‌ومرج با (01/0 P < و 1790/0- Beta =) به ترتیب و به صورت مستقیم می‌تواند میزان اقتدارگرایی مددجویان را پیش‌بینی ­کند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد ساختار تربیتی خانواده بر میزان قلدری و اقتدارگرایی فرزندان مؤثر می‌باشد و ساختار خانواده منفی گرایی بر رفتار اقتدارگرایی اثر مستقیم داشته و علاوه براین خانواده‌هایی با نظام طرد کنندگی و یا اجبار نیز با درصد بیشتری از رفتار اقتدارگرایی فرزندانشان روبرو خواهند شد و این امر مؤید تأثیر خانواده و تربیت خانوادگی بر رفتار آینده فرزندان و سلامت روانی جامعه می‌باشد.

کد مقاله 38372
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397