عنوان | بررسی اثربخشی برنامه آموزش مادران و نوجوانان بر کاهش مشکلات رفتاری و اجتماعی دختران نوجوان در دوره بلوغ |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار سابق) - دانشگاه شاهد - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دختران نوجوان رفتار کودکان دانشآموزان دختر رفتار دختران آموزش دختران بلوغ دختران آموزش مادران یزد (شهرستان) آموزش والدین مشکلات اجتماعی اختلالات رفتاری مهارتهای اجتماعی رفتار نوجوان اختلال رفتاری فرزندان مشکلات رفتاری دختران برنامههای آموزشی دانشآموزان نوجوان مهارتهای اجتماعی فرزندان آموزش نوجوانان دوره بلوغ |
چکیده |
مقدمه: توجه به مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی نوجوانان و آموزش آنها و والدین در دوره بلوغ حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش مادران و نوجوانان بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارتهای اجتماعی دختران نوجوان در دوره بلوغ است. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، تمام دانشآموزان دختر در شهر یزد را شامل میشد که در سال تحصیلی 97 – 1396 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 30 دختر نوجوان انتخاب گردیدند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها، مادران آزمودنیها به سوالات پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان (ویرایش سوم) و سیستم بهبود مهارتهای اجتماعی پاسخ دادند. جلسات مداخله برای گروه آزمایش 30 جلسه را شامل میشد که بطور جداگانه در جهت آموزش مادران و نوجوانان برگزار شد. لازم به ذکر است که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار «اس. پی. اس. اس. – 24» و شاخصهای توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج: یافتههای پزوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از ارائه برنامه آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و برنامه آموزشی موجب کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (P < 0.001). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان داد دریافت آموزش میتواند نقش مهمی در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارتهای اجتماعی در دوره بلوغ داشته باشد میتوان به این نتیجه رسید که آموزش والدین و نوجوانان و افزایش میزان آگاهی آنها در دوره بلوغ حائز اهمیت است و در جهت این هدف، بهتر است برنامهها و مدلهای مداخله مناسب در دوره بلوغ و قبل از آن مورد توجه قرار گیرند. |
کد مقاله | 38303 |
تعداد بازدید | 173 |
|