عنوان
|
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
پژمان احمدی سرموری - جواد مردانی کرانی - فرشید نظری سرمازه - زهرا صیادی شهرکی - مهدی امیدیان دهکردی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
اسفند - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
30-21 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر رفتارهای پرخطر دختران گروه درمانی تکانشگری رفتارهای پرخطر شهرکرد دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) دانشآموزان دوم دبیرستان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود که به صورت نمونهگیری تصادفی 32 نفر انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه درمانی رویکرد پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه (هفتهای 2 بار) به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد؛ در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخله درمانی را دریافت نکردند. هر دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از اجرای روش درمانی، پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران، 1995) و آزمون رفتارهای پرخطر (رشید و مارابی، 1391) را تکمیلی کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری (تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی و عدم برنامهریزی) و رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی ناایمن، خشونت، مصرف مواد) دانش آموزان دختر تأثیر معنیداری دارد ( 05/0 P < ). با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد یک روش مناسب برای کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر میباشد.
|