• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش آگاهی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در ترک پایدار مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد منطقه کاشان
تعداد صفحات 14
نویسنده سعید حسینی زاده آرانی - محسن نیازی - محمد مهتری آرانی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 21 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 343-330
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  معتاد  مواد مخدر  درمان اعتیاد  کاشان (شهرستان)  مصرف کنندگان مواد مخدر  آگاهی اجتماعی  معتادان در حال ترک  سوء مصرف مواد   ترک اعتیاد  آگاهی نسبت به مواد مخدر  بهبودیافتگان اعتیاد  معتادان موفق به ترک اعتیاد  آگاهی فردی  آگاهی خانوادگی  ترک پایدار  
چکیده زمینه و هدف: اعتیاد ریشه در ناآگاهی فرد، خانواده و جامعه دارد، به‌طوری‌که افزایش‌ آگاهی و درک افراد معتاد از این بیماری در درمان اعتیاد مؤثر است. لذا، هدف از این پژوهش بررسی نقش آگاهی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در ترک پایدار مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد منطقه کاشان است.
روش‌ کار: این پژوهش با استفاده از روش تلفیقی و تکنیک مصاحبه نیمه‌ متمرکز و پیمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مراکز ترک اعتیاد منطقه کاشان بوده و حجم نمونه در بخش کیفی دربرگیرنده 31 نفر از متخصصین درمانی، بیماران و بهبودیافتگان اعتیاد و در بخش کمی دربرگیرنده 343 نفر از بیماران و بهبودیافتگان اعتیاد بود. تحلیل داده‌ها از طریق انواع کدگذاری و نیز آزمون‌های آماری و با کمک نرم‌افزار ‌MAXQDA و ‌SPSS‌ صورت گرفت.
یافته‌ها: در بخش کیفی، از تحلیل مصاحبه‌ها شاخص‌های 1-‌ آگاهی فردی به اعتیاد و نشانه‌های مصرف‌، پیامدها و آینده اعتیاد، 2- آگاهی خانوادگی پیش از اعتیاد، در حین اعتیاد، در حین درمان و 3- آگاهی اجتماعی به اعتیاد، پیامدهای عدم درمان و غیره استخراج گردید. نتایج کمی نیز نشان دادند که آن دسته از افرادی که در وضعیت ترک پایدار به سر می‌بردند، از آگاهی فردی، خانوادگی و اجتماعی بیشتری در حوزه اعتیاد و درمان آن نسبت به سایرین برخوردار هستند (0/001 > p ).
نتیجه‌گیری: اعتیاد، نشانه ها، علائم، پیامدها و جریان درمانی منحصر به فرد و شکننده ای دارد که فقدان آگاهی فرد، خانواده و جامعه از آن در برهه‌های زمانی گوناگون زندگی، تأثیر منفی گسترده ای بر درمان ناپذیری آن بر جای گذاشته و موجب ترویج وسیع تر آن در جامعه می‌شود. لذا، با گسترش آگاهی و بهبود شناخت اجتماعی می‌توان گام مؤثری در پیشگیری و مواجهه صحیح با آن برداشت.

کد مقاله 38264
تعداد بازدید 183

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397