| عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 1 |
| تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1399 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 77-67 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری پرخاشگری والدین پرخاشگری شهرکرد کودکان دبستانی رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی اختلال نافرمانی مقابلهای فرزندپروری مثبت دانشآموز اول ابتدایی آموزش فرزندپروری فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد پرخاشگری مادر دانشآموزان دوم ابتدایی دانشآموزان سوم ابتدایی |
| چکیده |
مقدمه: تعامل والدین با کـــودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای می تواند باعث مشکلاتی در رابطه آنان با این کودکان شود و بر شدت نشانه های اختلال بیفزاید. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای شهرکرد در سال 1397 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از مادران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه فرزندپروری مثبت، پذیرش و تعهد و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای و پرسش نامه پرخاشگری برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم افزار SPSS vol.22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه فرزندپروری مثبت و درمان پذیرش و تعهد با گروه کنترل در مرحله پس آزمون (P < 0.05 , F = 27.40) و پیگیری (P < 0.05 , F = 7.42) پرخاشگــری مادران و پس آزمون (P < 0.05 , F = 47.64) و پیگیری (P < 0.05 , F = 33.88) نشانه های اختلال تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که به غیر از مرحله پس آزمون پرخاشگری والدین، در سایر مراحل بین فرزندپروری مثبت با درمان پذیرش و تعهد تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، فرزندپروری مثبت و فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد می توانند در کاهش مشکلات مادران و کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای موثر واقع شوند. |
| کد مقاله | 38256 |
| تعداد بازدید | 321 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...