• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل برخی از پیشایندها و پیامدهای سازگاری زناشویی
تعداد صفحات 8
نویسنده سحر خانجانی وشکی - ذبیح الله کاوه فارسانی - نسیم جعفری - شیما پاشا - کیومرث  بشلیده
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 38 پیاپی 569
تاریخ انتشار خرداد - هفته اول خرداد 1399 - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 195-188
زبان فارسی
کلید واژه شادکامی  اصفهان  سازگاری  دانشگاه اصفهان  امید  نشاط  سازگاری زناشویی  گرایش‌های مذهبی  کارمندان متأهل  تاب‌آوری  
چکیده مقدمه: سازگاری زناشویی، نقش اساسی در زندگی زوجین دارد. سازگاری زناشویی، بر سلامتی جسمی و روانی زوجین مؤثر است و توانایی مقابله‌ی آن‌ها را با مشکلات و عوامل استرس‌زا افزایش می‌دهد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدل برخی از پیشایندها و پیامدهای سازگاری زناشویی بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی، از نوع مطالعات همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمام کارکنان متأهل دانشگاه اصفهان بود که از این تعداد، 172 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان، به پرسش‌نامه‌های امید بزرگسالان Sneider، شادی Oxford Argail و همکاران، سازگاری زوجی Basbi و همکاران، سنجش گرایش مذهبی خدایاری‌فر و همکاران و مقیاس تاب‌آوری Conner and Davidson پاسخ دادند. داده‌ها از طریق الگویابی معادلات ساختاری، تحلیل واسطه‌ای و نرم‌افزارهاي SPSS و AMOS واکاوی شدند.
یافته‌ها: الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش بسیار خوبی برخوردار بود. نتایج حاکی از اثر مستقیم گرایش‌های مذهبی، تاب‌آوری، امید و شادی بر سازگاری زناشویی بود (01/0 > P). همچنین، نتایج نشان‌ دهنده اثر غیر مستقیم گرایش‌های مذهبی، تاب‌آوری و امید از طریق سازگاری زناشویی بر شادی بود (05/0 > P).
نتیجه‌گیری: سازگاری زناشویی یک عامل حفاظتی برای سلامت جسمی، رفاه و بهزیستی و نشانه‌ی پیشرفت و موفقیت زوجین است. با این حال، وجود این تأثیرات، بستگی به میزان سازگاری بین زوجین دارد. بنابراین، توجه به متغیرهایی همچون تاب‌آوری، گرایش‌های مذهبی و امید برای بهبود سازگاری زناشویی و ایجاد شادی و نشاط در زندگی توصیه می‌شود.

کد مقاله 38255
تعداد بازدید 178

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397