• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ملاحظات اخلاقی و حقوقی در مواجهه نوجوانان با پورنوگرافی در فضای مجازی
تعداد صفحات 13
نویسنده منصوره فصیح رامندی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق زيستي - ارگان رسمي انجمن بين‌المللي اخلاق زيستي اسلامي پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 93-81
زبان فارسی
کلید واژه حقوق  اخلاق  اصول اخلاقی  نوجوانان  جرم‌ انگاری  رفتار نابهنجار  فضای مجازی  پورنوگرافی  رفتار نوجوان  ملاحظات اخلاقی  ملاحظات حقوقی  پورنوگرافی اینترنتی  پیشگیری از هرزه نگاری  مقابله با پورنوگرافی  پورنوگرافی نوجوانان  
چکیده زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین خطرات استفاده نوجوان از اینترنت، بازدید از سایت­های پورنو و هرزه­ نگاری­ هایی است که به­ سهولت در دسترس آنان قرار می­ گیرد. هدف این مطالعه واکاوی ملاحظات اخلاقی و حقوقی در مقابله و جرم­ انگاری پورنوگرافی نوجوانان در فضای مجازی است.
مواد و روش­ها: این مطالعه تحلیلی به­ صورت هدفمند با استفاده از متون و مقالات منتشره مرتبط، آثار و عوامل مؤثر بر پورنوگرافی مجازی در نوجوانان را بررسی نموده و سپس، ملاحظات اخلاقی و حقوقی در مقابله با این رفتار نابهنجار را مورد بحث قرار می­دهد.
یافته­ ها: آثار مواجهه با پورنوگرافی در فضای مجازی بر نوجوانان شامل مواردی همچون تمایل و کنجکاوی به رفتارهای جنسی قبل از ازدواج، ترویج گفتمان­ های جنسی در بین آنان، رفتار غیرمسؤولانه و ارتباط نامناسب با خانواده است. سهولت دسترسی، گمنامی کاربران، نداشتن سواد رسانه­ ای و عدم نظارت، از عوامل مؤثر بر شکل­ گیری پورنوگرافی مجازی هستند. با اتخاذ راهکارهای کیفری و غیرکیفری در قالب پیش­گیری وضعی، اجتماعی و تدابیر نظارتی می­توان از ارتکاب این بزه ممانعت کرد. از سوی دیگر لحاظ ­نمودن اصول اخلاقی همچون احترام به کرامت انسانی، منع ضرر و احتیاط در برخورد با امور مبهم، در مسائل مرتبط با فضای مجازی و همچنین به ­روز کردن قوانین همگام با پیشرفت فناوری از سوی قانون­گذار امری ضروری است.
نتیجه­ گیری: اگر چه نمی­توان از مواجهه نوجوانان با پورنوگرافی در فضای مجازی به­ طور کامل پیش­گیری کرد، اما می­توان با تقویت مؤلفه­ هایی چون تربیت جنسی فرزندان و نظارت بر نحوه استفادة آنان از فضای مجازی و نیز وضع قوانین مبتنی بر اصول اخلاقی آن را کنترل کرد.

کد مقاله 38252
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397