• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر مشکلات میان فردی بر تعارض کار خانواده: واکاوی نقش میانجی‌گر فرسودگی احساسی و تعدیل‌گر انتقام‌جویی
تعداد صفحات 26
نویسنده رضا زارع - علیرضا فتحی زاده - حسین عبدی نیا
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات منابع انسانی - دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري سال 10 شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 134-109
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  بوشهر (شهرستان)  مشکل بین شخصی  روابط میان فردی  انتقام‌جویی  فرسودگی احساسی  دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  
چکیده زمینه و هدف: تعارض کار خانواده کارکنان را به طور هم‌زمان با درخواست‌های متفاوت و ناسازگار ناشی از مسئولیت‌های شغلی و خانوادگی درگیر می‌سازد و پیامدهایی منفی را برای آن‌ها به دنبال دارد. این پژوهش نقش‌های میانجی فرسودگی احساسی و تعدیل‌گر انتقام‌جویی را در تأثیر مشکلات میان‌فردی بر تشدید تعارض کار خانواده مطالعه کرده است.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی - پیمایشی است. جامعة آماری آن را کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل می‌دهند که 165 نفر از آنها با روش تصادفی ساده به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ استاندارد است تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS انجام شده است.
یافته‌ها: بروز مشکلات میان‌فردی موجب افزایش فرسودگی احساسی کارکنان می‌شود و بدین ترتیب تعارض کار - خانواده تشدید خواهد شد. همچنین با افزایش حس انتقام‌جویی این تأثیر زیانبار شدت می‌یابد.
نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای مؤثر رویارویی و حل مسئله در هنگام بروز مشکلات در روابط میان‌فردی کارکنان می‌تواند به کاهش فرسودگی احساسی در میان کارکنان یاری رساند. همچنین جلوگیری از بروز رفتارهای انحرافی و ویرانگر مانند انتقام‌جویی می‌تواند اثربخشی این اقدامات را افزایش دهد.

کد مقاله 38242
تعداد بازدید 154

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397