عنوان | ارائه مدل سبک رهبری زنان در پستهای مدیریتی بخش عمومی با تأکید بر نقش فرهنگ ملی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مدیریت دولتی (دانش مدیریت) - دانشكده مدیریت دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 141-117 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم پستهای مدیریتی مدیران زن رهبری زن مدیریت زنان بخشهای دولتی جایگاه مدیریتی زنان در مدیریت سبک رهبری مدیریت زن در اجتماع زن در مناصب مدیریتی مدیریت سازمانی رهبری سازمان شیوههای رهبری سازمان بخش عمومی فرهنگ ملی |
چکیده |
هدف: این اواخر، حضور زنان در ردههای مدیریت چشمگیرتر شده است که موضوعهای بسیاری را بههمراه داشته است. یکی از موضوعهای بسیار مهمی که در ردههای مدیریتی به چشم میخورد، سبک رهبری زنان است. روش: در این پژوهش، فلسفه پژوهش فمینیستی، رویکرد پژوهش استقرایی ـ قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه دادهبنیاد و نسخه گلدکل و کرونهلم انتخاب شده و روش گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده است. بدین منظور از جامعه پژوهشی که شامل تمامی زنان مدیری بودند که در بخش دولتی در پستهای مدیر کل به بالا پس از انقلاب مسئولیت بر عهده داشتند، نمونهگیری نظری صورت گرفت و از این طریق، با 35 نفر از زنان مصاحبههایی انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که مدل سبک رهبری زنان، سبک رهبری مادرانه است که عواملی مانند زمینههای فرهنگی، بسترهای حمایتی، موانع ارتباطی و ساختاری در آن تأثیرگذار است و در نهایت به پیامدهای اجتماعی و سازمانی متعددی منجر میشود. نتیجهگیری: در جمعبندی کلی میتوان گفت که رهبران زن بهدلیل نقشهایی همچون مادر، زن و دختر دارای هویت اجتماعی میشوند که این هویت روی تعریف آنها از خود و محیط اجتماعی که با دیگران در ارتباط هستند، تأثیر میگذارد. بنابراین زنان در مدیریتکردن و رهبری سازمانها از این ویژگی که هم فرهنگ مردسالار آن را ستایش میکند و هم به رسمیت شناختهترین ویژگی زنانه طی تاریخ است، استفاده کنند. |
کد مقاله | 38241 |
تعداد بازدید | 190 |
|