• صفحه‌نخست
  • بانک محتوای علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌مرکز‌تحقیقـــات‌زن‌وخانـــواده
عنوان ارائه مدل سبک رهبری زنان در پست‌های مدیریتی بخش عمومی با تأکید بر نقش فرهنگ ملی
تعداد صفحات 25
نویسنده سمیرا نجارزاده آرانی - عباس نرگسیان - مجتبی امیری - خدیجه سفیری
مشخصات نشریه فصلنامه مدیریت دولتی (دانش مدیریت) - دانشكده مدیریت دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 141-117
زبان فارسی
کلید واژه فمینیسم  پست‌های مدیریتی  مدیران زن  رهبری زن  مدیریت زنان  بخش‌های دولتی  جایگاه مدیریتی  زنان در مدیریت  سبک رهبری  مدیریت زن در اجتماع  زن در مناصب مدیریتی  مدیریت سازمانی  رهبری سازمان   شیوه‌های رهبری سازمان  بخش عمومی  فرهنگ ملی  
چکیده هدف: این اواخر، حضور زنان در رده‌های مدیریت چشمگیرتر شده است که موضوع‌های بسیاری را به‌همراه داشته است. یکی از موضوع‌های بسیار مهمی که در رده‌های مدیریتی به چشم می‌خورد، سبک رهبری زنان است.
روش: در این پژوهش، فلسفه پژوهش فمینیستی، رویکرد پژوهش استقرایی ـ قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه داده‌بنیاد و نسخه گلدکل و کرونهلم انتخاب شده و روش گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بوده‌ است. بدین منظور از جامعه پژوهشی که شامل تمامی زنان مدیری بودند که در بخش دولتی در پست‌های مدیر کل به بالا پس از انقلاب مسئولیت بر عهده داشتند، نمونه‌گیری نظری صورت گرفت و از این طریق، با 35 نفر از زنان مصاحبه‌هایی انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مدل سبک رهبری زنان، سبک رهبری مادرانه است که عواملی مانند زمینه‌های فرهنگی، بسترهای حمایتی، موانع ارتباطی و ساختاری در آن تأثیرگذار است و در نهایت به پیامدهای اجتماعی و سازمانی متعددی منجر می‌شود.
نتیجه‌گیری: در جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که رهبران زن به‌دلیل نقش‌هایی همچون مادر، زن و دختر دارای هویت اجتماعی می‌شوند که این هویت روی تعریف آنها از خود و محیط اجتماعی که با دیگران در ارتباط هستند، تأثیر می‌گذارد. بنابراین زنان در مدیریت‌کردن و رهبری سازمان‌ها از این ویژگی که هم فرهنگ مردسالار آن را ستایش می‌کند و هم به رسمیت شناخته‌ترین ویژگی زنانه طی تاریخ است، استفاده کنند.

کد مقاله 38241
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





مرکز تحقیقات زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به مرکز تحقیقات زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397