عنوان | مطالعه بینش حجاب و پوشش زنان در هنر نگارگری ایران (از دوره ایلخانی تا قاجار) |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات تاريخي جهان اسلام - جامعه المصطفي العالميه ( مجتمع آموزش عالي امام خميني ره) سال 7 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 230-193 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پوشش حجاب پوشش زنان حجاب زن هنرهای تجسمی زن در نگارگری نقاشی قاجار هنر قاجار نقاشی ایران بینش ایلخانی نگارگری تحولات نگارگری صفوی نگارگری ایرانی نگارگران نگارههای صفوی نگارگری دوره شاه طهماسب صفوی زن در نگاره نقاشی قاجار نگاره نگاره زنان نقاشی صفویه نگارههای ایرانی |
چکیده |
هنر نگارگری از جمله هنرهای تجسمی ایران است که به لحاظ قدمت و ویژگیهای روایی و بیانی دارای اهمیت فراوانی است. زیرا بازتاب تفکر، بینش و باورهای مذهبی نسبت به مسائل مختلف از جمله حجاب و پوشش در هر دوره است. سؤال این است: بینش و تفکر نگارگران در مورد مسأله حجاب و پوشش زنان در نگارگری ایرانی، از دوره ایلخانان مغول تا دوره قاجار چگونه بوده است؟ هدف از پژوهش حاضر، بررسی بینش حجاب و پوشش در هنر نگارگری ایران از دوره ایلخانی تا قاجار است که در این راستا با توجه به موضوع مورد نظر روش توصیفی- تحلیلی انتخاب گردیده و گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای (اسنادی) صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد، اگرچه حجاب و پوشش طبق مستندات تاریخی در اکثر نگارههای ایرانی در دوران ایلخانیان، تیموری، صفویان بر اساس عرف جامعه مدنی اسلامی و شرع اسلام و بینش مذهبی بوده و متناسب با تفکر مذهبی حاکم بر جامعه پُررنگتر به نظر میرسید، اما این روند از اواخر عهد صفویه با توجه به برخورد سنتهای نقاشی ایران با غرب و آشنایی برخی از هنرمندان با هنر نقاشی غرب رو به زوال گذاشت. در دوره قاجار، با توجه به غربزدگی شاهان و درباریان و ضعیف شدن بینش مذهبی در بین نگارگران، حجاب و پوشش نیز در نگارهها کمرنگ میشود. اما در همین دوران، گروهی از هنرمندان نقاش، بر اساس بینش و تفکر مذهبی و شیعی خود و عامه مردم ایران، به موازات هنر نقاشی درباری، نقاشی قهوهخانهای را با توجه به اعتقادات و باورهای مذهبی یا داستانهای شاهنامه راهاندازی میکنند. |
کد مقاله | 38224 |
تعداد بازدید | 250 |
|