• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
تعداد صفحات 13
نویسنده زهرا خلقی - اصغر آقایی جوشقانی - هادی فرهادی
مشخصات نشریه فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 10 شماره 4 پیاپی 32
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 49-37
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  اصفهان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  کودکان دبستانی  رویکرد آدلر  رابطه والد فرزند  آموزش والدین  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص ‌توجه و بیش‌ فعالی بود. روش این مطالعه، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص ‌توجه و بیش‌ فعالی و والدین آن‌ها در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش، تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال نقص‌ توجه و بیش‌ فعالی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش به‌مدت 10 جلسه تحت آموزش رویکرد آدلر- درایکورس (امیری، علیزاده و فرخی، 1393) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه‌‌های اختلال نقص‌ توجه و بیش‌ فعالی کانرز فرم والدین (TCQ)، تعامل والد- کودک (PCRQ) و چک‌لیست تنظیم هیجانی (ERS) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار آماری 23 Spss-تجزیه‌و‌تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان (001/0 p < ) و تعامل والد- فرزندی ( 001/0 p < ) کودکان مبتلا به اختلال نقص‌ توجه و بیش‌ فعالی تأثیر معنادار داشته است. بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس با تمرکز بر اصول بهنجار تعامل والد- فرزندی، می‌تواند به‌عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌ توجه و بیش‌ فعالی مورد استفاده گیرد.

کد مقاله 38197
تعداد بازدید 241

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397