• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر شبکه‌های خانوادگی و دوستی بر تعداد ایده‌آل فرزندان زنان روستایی
تعداد صفحات 10
نویسنده سراج الدین محمودیانی گیلان - علی یار احمدی - افشان جوادی
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 19 شماره 2
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 196-187
زبان فارسی
کلید واژه باروری زنان  زنان روستایی  دوستی  تعداد فرزندان  تعداد فرزندان ایده‌ آل  دیدگاه زنان  شبکه‌های اجتماعی  فارس (استان)  شبکه خانوادگی  باروری ایده‌ آل  نگرش به باروری  دیگران مهم  نگرش باروری  شبکه دوستی  شبکه اجتماعی زنان  
چکیده مقدمه: باروری زنان در ایران در دهه­ های اخیر تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. باروری ایده ­ال یکی از مهمترین پیش بینی کننده­ های باروری آینده در نظر گرفته می­شود. باروری ایده ­آل از آن دسته رفتارهایی است که از محیط اجتماعی و نگرش دیگران مهم نیز تأثیر خواهد پذیرفت. از این­رو در مطالعه حاضر تلاش شده است که رابطه نگرش دیگران مهم شبکه اجتماعی زنان و باروری ایده­ آل آنها بررسی شود.
مواد و روش کار: از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده­ ها استفاده شده است. برای این منظور تعداد 1247 زن متأهل 49-15 ساله مناطق روستایی استان فارس در سال 1394 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ ای پیمایش شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که باروری ایده ­آل زنان مورد مطالعه حدود 5/2 فرزند است. از بین ویژگی­ های جمعیتی و اقتصادی- اجتماعی، تحصیلات و مذهب اثر معنادار بر باروری ایده ­آل زنان روستایی دارند. همچنین یافته­ ها نشان داد که به ترتیب نگرش همسر، مادر و دوستان بیشترین اثر معنادار و مثبتی بر باروری ایده­ آل زنان روستایی داشته ­اند.
نتیجه گیری: بخش بسیار مهمی از نگرش زنان در خصوص باروری در محیط اجتماعی و خانوادگی آنها شکل می­گیرد و صرف مشخصات فردی زنان دیگر به تنهایی نمی­تواند مهمترین تعیین کننده باشند. امروزه باروری از رفتاری فردی-زیستی به رفتاری اجتماعی نزدیک شده است. زنان ایرانی در شبکه­ های خانوادگی و دوستی، نگرش باروری خود را تعدیل و حتی شکل خواهند داد.

کد مقاله 38195
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397