| عنوان | تفاوتهای جنسیتی: رابطه بین نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان |
| تعداد صفحات | 7 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی شماره 1 |
| تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1399 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 32-26 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دانشجویان دختر نگرش مذهبی پیشرفت تحصیلی مذهب دانشجویان پسر تفاوت جنسیتی |
| چکیده |
مقدمه: پیشرفت تحصیلی متاثر از متغیرهای متعددی است که می توانند آن را تحت الشعاع خود قرار دهند بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی و تفاوت دانشجویان دختر و پسر در این متغیرها بود، صورت گرفت. روشها: 313 نفر (شامل 188 دانشجوی دختر و 126 دانشجوی پسر) به صورت نمونه برداری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نگرش مذهبی (اصلانی، 1382) را تکمیل کردند. ابزار از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. ارزیابی داده ها از طریق ماتریس همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون t گروه های مستقل انجام شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که بین ابعاد نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر برخورداری از متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت نگرش مذهبی میتواند به پیشرفت تحصیلی کمک نماید. این یافته ها بر نقش مذهب و نگرش مذهبی در واداشتن افراد به تلاش و کوشش و بازداری آنان از دست زدن به رفتارهای ناسالم جهت کسب پیشرفت تحصیلی تاکید می کند. |
| کد مقاله | 38191 |
| تعداد بازدید | 347 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...