• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش پیش بین استرس والدگری در انسجام و انطباق خانواده‌‌های دارای کودک مبتلا به طیف اوتیسم
تعداد صفحات 12
نویسنده حکیمه واحدپرست - سعیده خلفی - فائزه جهانپور - راضیه باقرزاده
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 37
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 105-94
زبان فارسی
کلید واژه اتیسم  انسجام خانواده  بوشهر (شهرستان)  شیراز  والدگری  استرس والدگری  انطباق‌ پذیری خانواده  والدین کودکان با اختلال اتیسم  
چکیده مقدمه: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در معرض استرس بالاتر نسبت به والدین کودکان عادی هستند. بررسی تأثیراتی که این استرس می‌تواند بر خانواده بگذارد، برای برنامه‌ریزی جهت مدیریت مشکلات ناشی از داشتن کودک مبتلا به اختلال اوتیسم سودمند می‌باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش پیش‌بین استرس والدگری در انسجام و انطباق خانواده‌‌های دارای کودک مبتلا به طیف اوتیسم در شهرهای بوشهر و شیراز در سال 1398 انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری 125 نفر از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم مراکز آموزشی و توانبخشی شهرهای بوشهر و شیراز بودند؛ که به روش آسان انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه‌های استرس والدگری، انطباق و انسجام خانواده و آزمون تشخیصی اوتیستیک گارز جمع‌آوری شده؛ و با آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، اسپیرمن، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در پژوهش 94/7 ± 29/53 بود. میانگین نمره کل متغیرهای استرس والدگری و انطباق و انسجام خانواده به ترتیب 56/12 ± 51/134 و 18/7 ± 2/51 بود. از بین حیطه‌های استرس والدگری، ویژگی کودک مشکل آفرین با انطباق (001/0 > p ، 361/0 - = β )، انسجام (002/0 = p ، 363/0 - = β ) و نمره کل انطباق و انسجام (001/0 > p ، 379/0 - = β )، ارتباط آماری معکوس و معنی‌دار داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استرس والدگری با انطباق و انسجام خانواده ارتباط معکوس دارد. نتیجه این که، والدین دارای کودک اوتیسم از خانوادگی مشکلاتی را تجربه می‌کنند که مدیریت و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات، نیازمند توجه مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت می‌باشد.

کد مقاله 38188
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397