• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مثبت‌نگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تاب‌آوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص
تعداد صفحات 12
نویسنده شهلا کربلایی صالح - زهرا دشت بزرگی
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 37
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 71-60
زبان فارسی
کلید واژه آموزش گروهی  رضایت‌مندی از زندگی  آموزش والدین  کودکان با نیازهای خاص  شادکامی زناشویی  تاب‌آوری  آموزش مثبت‌نگری  تاب‌آوری والدین  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: والدین کودکان با نیازهای خاص به دلیل مشکلات مربوط به فرزند خود با مشکلات عدیده‌ای از جمله کاهش شادکامی زناشویی، تاب‌آوری و رضایت از زندگی مواجه هستند و یکی از روش‌های درمانی اثربخش، آموزش مثبت‌نگر گروهی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبت‌نگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تاب‌آوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه‌ تجربی با طرح پیش‌ آزمون پس‌ آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان با نیازهای خاص شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها والدین 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 زوج). گروه آزمایش 14 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش مثبت‌نگر گروهی بر اساس پکیج سلیگمن و همکاران (2006) دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های شادکامی زناشویی (آزرین و همکاران، 1973)، تاب‌آوری (کونور و دیویدسون، 2003) و رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) بودند. داده‌ها با آزمون‌های خی‌دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند‌متغیری در نرم‌افزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در مرحله پیش‌آزمون بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر شادکامی زناشویی، تاب‌آوری و رضایت از زندگی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت ( 05/0 P). به عبارت دیگر، آموزش مثبت‌نگر گروهی باعث افزایش شادکامی زناشویی ( 574/1069 F = )، تاب‌آوری ( 722/281 F = ) و رضایت از زندگی ( 315/414 F = ) در والدین کودکان با نیازهای خاص شد (001/0 > P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مثبت‌نگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تاب‌آوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد که از این روش در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی استفاده شود.

کد مقاله 38187
تعداد بازدید 161

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397