عنوان | رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق با نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشجویان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشكي - مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان شماره 1 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 23-14 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خلاقیت حل مسئله جو عاطفی خانواده تفکر انتقادی زنجان (شهرستان) خانواده جو خانواده جو عاطفی حل مسئله خلاق دانشگاه علوم پزشکی زنجان |
چکیده |
مقدمه: تفکر انتقادی و جو عاطفی خانواده از عواملی هستند که می توانند دانشجویان را در حل مسائل دشوار یاری نمایند. از این رو بررسی میزان ارتباط این عوامل با حل مسئله خلاق ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر روی 275 نفر از دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جو عاطفی خانواده هیل برن، حل مسئله خلاق باسادر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در نرمافزار SPSS انجام و جهت تعیین نقش میانجی نیز از روش چهار مرحله ای بارون و کنی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع 275 نفر دانشجو 167 نفر (60/7 درصد) پسر و 108 نفر معادل 39/3 درصد دختر بودند. همچنین بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق (0/312 = r و 0/003 = p) و مؤلفه خلاقیت (0/243 = r و 0/021 = p) رابطه معنی دار وجود داشت. ارتباط بین تفکر انتقادی با حل مسئله خلاق (0/385 = r و 0/002 = p )، بالندگی (0/383 = r و 0/002 = p) و تعهد (0/348 = r و 0/008 = p) نیز معنی دار بود. در نهایت نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق در دانشجویان رابطه معنی داری وجود داشت. تفکر انتقادی نقش واسطه ای در بین دو متغیر اصلی ایفاء نمود، به طوری که با قرار گرفتن در رابطه بین جو عاطفی و حل مسئله خلاق، رابطه این دو متغیر از معنی داری خارج شد. |
کد مقاله | 38183 |
تعداد بازدید | 237 |
|