• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق با نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشجویان
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا معین - مسعود حجازی - ذکراله مروتی - محمدرضا اروجی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشكي - مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان شماره 1 پیاپی 42
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 23-14
زبان فارسی
کلید واژه خلاقیت  حل مسئله  جو عاطفی خانواده  تفکر انتقادی  زنجان (شهرستان)  خانواده  جو خانواده   جو عاطفی  حل مسئله خلاق  دانشگاه علوم پزشکی زنجان  
چکیده مقدمه: تفکر انتقادی و جو عاطفی خانواده از عواملی هستند که می­ توانند دانشجویان را در حل مسائل دشوار یاری نمایند. از این رو بررسی میزان ارتباط این عوامل با حل مسئله خلاق ضروری به نظر می ­رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه ­بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت.
روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر روی 275 نفر از دانشجویان مقطع دکترای حرفه ­ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و به شیوه تصادفی طبقه­ ای انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ­های استاندارد جو عاطفی خانواده هیل برن، حل مسئله خلاق باسادر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس جمع‌آوری گردید. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام ­به­ گام در نرم‌افزار SPSS انجام و جهت تعیین نقش میانجی نیز از روش چهار مرحله­ ای بارون و کنی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از مجموع 275 نفر دانشجو 167 نفر (60/7 درصد) پسر و 108 نفر معادل 39/3 درصد دختر بودند. همچنین بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق (0/312 = r و 0/003 = p) و مؤلفه خلاقیت (0/243 = r و 0/021 = p) رابطه معنی­ دار وجود داشت. ارتباط بین تفکر انتقادی با حل مسئله خلاق (0/385 = r و 0/002 = p )، بالندگی (0/383 = r و 0/002 = p) و تعهد (0/348 = r و 0/008 = p) نیز معنی ­دار بود. در نهایت نقش واسطه­ ای تفکر انتقادی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق در دانشجویان رابطه معنی­ داری وجود داشت. تفکر انتقادی نقش واسطه ­ای در بین دو متغیر اصلی ایفاء نمود، به­ طوری­ که با قرار گرفتن در رابطه بین جو عاطفی و حل مسئله خلاق، رابطه این دو متغیر از معنی ­داری خارج شد.

کد مقاله 38183
تعداد بازدید 237

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397