• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین جامعه‌شناختی رابطه فردگرایی و تغییر در ساختار خانواده
تعداد صفحات 28
نویسنده مهران سهراب‌زاده - محسن نیازی - هادی افرا
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 198-171
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  تحولات خانواده  تحولات خانواده در ایران  تغییرات فرهنگی  توزیع قدرت  ساختار خانواده  خانواده ایرانی  تغییرات ساختاری  تبیین جامعه‌شناختی  انزوای اجتماعی  ساختار قدرت در خانواده  فردگرایی  تحول ساختار خانواده  ساختار خانواده در ایران  بجنورد (شهرستان)  ازدواج گریزی  
چکیده زمینه و هدف: جامعۀ ایران به‌ واسطۀ تحولات ساختاری و ارزشی در دو دهۀ اخیر، تغییرات گسترده‌ای را در حوزۀ خانواده تجربه کرده است. تبیین‌های نظری متنوعی در مورد علل تغییر در خانواده ارائه شده است. برخی از آن‌ها بر نقش تغییرات فرهنگی نظیر رشد فردگرایی تأکید کرده‌اند. با رشد فردگرایی، تأکید بر هویت فردی و شخصیت مستقل، مبنای تنظیم روابط اجتماعی می‌شود. برای تبیین موضوع پژوهش از نظریه‌های الیزابت بک، ریتا والینوا و اریک وایدمر استفاده شد.
روش: پژوهش حاضر به‌صورت کمّی و پیمایشی بین 754 نمونه از افراد متأهل بالای 15 سال ساکن شهر بجنورد در سال 1398 انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش­نامه، گردآوری و با استفاده از آزمون پیرسون و همبستگی کانونی تحلیل شده است.
یافته‌ها: نتایج آماره پیرسون حاکی از آن است که بین فردگرایی و متغیرهای تحقیق رابطۀ معناداری وجود دارد.
نتایج: نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان می‌دهد ساختار خانواده ایرانی تحت تأثیر فردگرایی در چهار عامل مهم ازدواج­ گریزی، انزوای اجتماعی، حمایت اجتماعی (خانواده، افراد مهم و دوستان)، توزیع قدرت (قلمرو قدرت، ساخت قدرت و شیوه اعمال قدرت) تغییر کرده است. در بین این عوامل، انزوای اجتماعی (860/0) اولین متغیری است که تحت تأثیر فردگرایی تغییر می‌کند.

کد مقاله 38127
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397