• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر قدرت نرم شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بر الگوبرداری اجتماعی و تغییر سبک زندگی در بین زنان (مطالعه موردی: زنان شاغل آموزش و پرورش شهر زنجان)
تعداد صفحات 22
نویسنده خدیجه حیدری - محمدتقی حیدری - مهدی قدیمی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 170-149
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  ماهواره  سبک زندگی  زنجان (شهرستان)  زن و سبک زندگی  الگوبرداری  شبکه‌های ماهواره‌ای  رسانه‌های جمعی  برنامه‌های ماهواره‌ای  استفاده از ماهواره  شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ای  زنان شاغل در آموزش و پرورش  کارکنان آموزش و پرورش  قدرت نرم  تغییر سبک زندگی  الگوبرداری اجتماعی  
چکیده زمینه و هدف: در عصر حاضر رسانه‌های جمعی به‌ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای با قابلیت خلق واقع ­نمایانه ایده‌ها و آرمان‌ها، مشروع ­سازی اروتیک، تبدیل جهان عمومی به جهان خصوصی؛ الگوبرداری اجتماعی سبک زندگی را به‌ شدّت تحت تأثیر قرار داده‌اند. با این رویکرد هدف این پژوهش، بررسی تأثیر قدرت نرم شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بر الگوبرداری اجتماعی و تغییر سبک زندگی در بین زنان شاغل در آموزش‌ و پرورش شهر زنجان است.
روش: این تحقیق، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی است. جامعۀ آماری «زنان شاغل در آموزش‌ و پرورش شهر زنجان» بوده و حجم نمونه مورد نیاز پژوهش برابر با 270 نفر برآورد شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری در نرم‌افزار spss انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد، استفاده از ماهواره تأثیر معناداری بر متغیر «الگوبرداری اجتماعی» داشته است. همچنین در زمینۀ متغیرهای استفاده از ماهواره، شاخص (نوع استفاده) بیشتر از شاخص (میزان استفاده) بر الگوبرداری اجتماعی جامعه آماری تأثیر داشته است و به عبارتی این محتوا و ماهیت برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بوده است که بر کمیت استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای در بین زنان غلبه داشته است.
نتیجه‌گیری: استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و محتواگرایی آن به‌ عنوان یکی از منابع مهم چالشی برای نظام و تهدیدی چراغ خاموش برای قداست ­زدایی از ارزش‌های دینی و ضربه به کیان خانواده محسوب می­ شود؛ چنان­که گرایش و غلبه مصرف محتویات این رسانه؛ تبلور خود را در یک دورۀ زمانی پنج تا ده ساله به شکل رسوب روحیه غرب‌گرایی، روحیه تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی، تغییرات ظاهری و ... نشان داده و این امر می‌تواند زمینه‌ساز هزینه‌های جدی برای نسل آینده یک ملت باشد.

کد مقاله 38126
تعداد بازدید 187

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397