• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تاب‌آوری خانواده والش
تعداد صفحات 7
نویسنده مهدی داداشی حاجی - علیرضا اکبرزاده - مهدی میرزایی - حسن حسینی
مشخصات نشریه فصلنامه پرستار و پزشك در رزم - اداره بهداشت و درمان نزاجا سال 7 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 58-52
زبان فارسی
کلید واژه خانواده ایرانی  روایی  پرسشنامه  پایایی  اعتباریابی پرسشنامه  ویژگی‌های روانسنجی  تاب‌‌آوری خانواده  تاب‌آوری  پرسشنامه تاب‌آوری خانوادگی والش  
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت حوزه تاب‌آوری خانواده و گستردگی کاربردهای ناشی از تمرکز بر مقاوم نمودن خانواده‌ها، پژوهش حاضر، معرفی سازه تاب‌آوری خانواده را یک نیاز ضروری تحقیقاتی تشخیص داده است. بنابراین، بررسی خصوصیات روان‌سنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه، از جمله تاب‌آوری خانواده بسیار حائز اهمیت است. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تاب‌آوری خانوادگی والش (WFRQ) بوده است که با اجازه کتبی از خانم فروما والش، استاد دانشگاه شیگاگو آمریکا انجام گرفته است.
روش کار: تعداد 350 خانواده از مجموع 540 خانواده از یک مرکز نظامی در سال 1396 به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده اننتخاب شده و پرسشنامه تاب‌آوری خانوادگی والش، پرسشنامه هوش معنوی ناصری و سهرابی، مهارت‌های ارتباطی بارتون، خوش‌بینی شیر، خلاقیت عابدی و توانایی حل مسأله را تکمیل نمودند. روایی سازه با استفاده تحلیل عاملی با دو شیوه اکتشافی و تأییدی بررسی گردید و روایی همگرا، با استفاده از ضرایب همبستگی پرسشنامه تاب‌آوری خانوادگی والش با پرسشنامه‌های فوق الذکر استفاده بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از دو روش آلفای کرونباخ و دو نیمه سازی بررسی گردید.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحلیل عوامل، الگوی سه عاملی پرسشنامه تاب‌آوری خانواده والش، برازش مطلوبی با داده‌های تجربی نشان می‌دهد، لذا پرسشنامه تاب‌آوری خانواده والش با سه عامل نظام باورهای خانواده، الگوهای سازمانی خانواده و فرایندهای ارتباطی، می‌تواند کیفیت تاب‌آوری خانواده‌های ایرانی را اندازه‌گیری کند. همچنین شواهد روایی همگرای این پرسشنامه، با مقیاس‌های مرتبط تأیید گردید. پایایی پرسشنامه تاب‌آوری والش با دو شاخص پایایی سنجی، ضریب آلفای کرنباخ و ضریب تصنیف تأیید شد.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس شواهد این پژوهش، پرسشنامه تاب‌آوری خانوادگی والش ابزاری مناسب و دارای شواهد روان‌سنجی مطلوب برای سنجش تاب‌آوری خانواده در جامعه ایرانی محسوب می‌شود.

کد مقاله 38096
تعداد بازدید 149

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397