• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر صمیمیت، سازگاری و ابراز وجود زنان متأهل
تعداد صفحات 12
نویسنده مهرداد ساسانی - قربان فتحی اقدم - جعفر پویامنش - مجتبی امیری مجد
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 41
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-20
زبان فارسی
کلید واژه زنان متأهل  زنان تبریز  ابراز وجود  سازگاری  صمیمیت زناشویی  واقعیت درمانی  جرأت ورزی  صمیمیت  تبریز  آموزش واقعیت درمانی  سازگاری زنان  صمیمیت زنان  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده مقدمه: کاهش صمیمیت، سازگاری و جرأت­ ورزی از مشکلات شایع میان زن و شوهر می­ باشد که اثرات منفی در زندگی زناشویی ایجاد می­کند. واقعیت درمانی، یکی از روش­های درمانی می­ باشد که به تازگی برای بهبود این مشکل معرفی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر صمیمیت، سازگاری و ابراز وجود زنان متاهل انجام شد.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان متأهل دارای مدت ازدواج زیر 5 سال و سن زیر 40 سال شهر تبریز در سال 1397 بود که 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­ ها از پرسشنامه­ های صمیمیت زناشویی، سازگاری و ابراز وجود استفاده شد. گروه آزمایش تحت آموزش مفاهیم واقعیت درمانی به مدت 12 ساعت در 8 هفته قرار گرفتند. داده­ ها با روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد واقعیت درمانی بر صمیمیت، سازگاری و ابراز وجود گروه آموزش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس­ آزمون مؤثر بوده است (001/0 = p).
نتیجه­ گیری: آموزش واقعیت درمانی احتمالاً می­تواند با افزایش صمیمیت، سازگاری و جرأت­ ورزی باعث کاهش مشکلات زناشویی زنان متأهل شود.

کد مقاله 37984
تعداد بازدید 167

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397