• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تنوع جنسیتی اعضای کمیته حسابرسی، هیئت مدیره و مدیر مالی و افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت: آزمون نظریه دیگرگزینی
تعداد صفحات 26
نویسنده مصطفی عبدی - مهدی کاظمی علوم - مسعود محمدپور زنجانی - آرزو پرویزی
مشخصات نشریه فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی - دانشگاه تهران شماره 4 پیاپی 98
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 569-544
زبان فارسی
کلید واژه بورس اوراق بهادار تهران  هیئت مدیره  تنوع جنسیتی  کمیته حسابرسی  مسئولیت‌پذیری اجتماعی  مدیر مالی  نظریه دیگرگزینی  
چکیده هدف: باور عمومی بر این است که هر انسانی به‌طور طبیعی، منافع خود را مقدم بر منافع دیگری می‌داند، یعنی به‌طور غریزی و ناخودآگاه، مزایای شخصی خود را دنبال می‌کند. با این حال، طبق نظریه دیگرگزینی، زن‌ها به‌علت ویژگی‌های اخلاقی متفاوت، اولویت خود را در منافع دیگران می‌بینند و به‌دلیل در نظر گرفتن منافع و حقوق دیگران در مقوله مسئولیت‌پذیری اجتماعی، بهبود آن را موجب می‌شوند. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر تنوع جنسیتی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌هاست.
روش: به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش، 131 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال‌های 91 تا 96 انتخاب شد. تنوع جنسیتی با استفاده از سه متغیر جانشین حضور عضو زن‌ در کمیته حسابرسی، 2. هیئت‌ مدیره و 3. مدیر مالی سنجیده شده است. فرضیه‌های پژوهش نیز با استفاده از تحلیل رگرسیون با داده‌های ترکیبی آزمون شدند.
یافته‌ها: نتایج تجربی پژوهش نشان داد که حضور عضو زن در کمیته حسابرسی، هئیت‌مدیره و سمت مدیر مالی، تأثیر مثبت و معناداری بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها دارد که این یافته در راستای نظریه دیگرگزینی است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، حضور عضو زن در شرکت، به‌علت داشتن ویژگی‌های شخصیتی متفاوت، محیطی را فراهم می‌کند که شرکت در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی گام نهد و ارزش‌های فراسازمانی را رعایت کند.

کد مقاله 37873
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397