• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی رویکرد تلفیقی روایت درمانی و ایماگوتراپی بر انتظارات زناشویی در داوطلبان ازدواج
تعداد صفحات 8
نویسنده زینب محمدیان - فاطمه ب‍ه‍رام‍ی‌ خوندابی - کورش گودرزی - مسعود صادقی
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 6 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 71-64
زبان فارسی
کلید واژه انتظارات زناشویی  روایت درمانی  ايماگوتراپی  بروجرد (شهرستان)  زوجین داوطلب ازدواج  رویکرد تلفیقی روایت درمانی و ایماگوتراپی  
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت و ضرورت زندگی زناشویی و ضرورت ارتقاء سطح کیفیت و رضایت از آن، بکارگیری مداخلات روانشناختی از جمله روایت درمانی و ایماگوتراپی می‌تواند گام مهمی در تسهیل این فرایند مهم باشد. هدف از این پژوهش تأثیر رویکرد تلفیقی روایت درمانی و ایماگوتراپی بر انتظارات زناشویی در داوطلبان ازدواج بوده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و شاهد می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران و پسران داوطلب ازدواج بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بروجرد در سال 1397 است که در مجموع 60 نفر (15 دختر و پسر داوطلب ازدواج) برای گروه‌های آزمایش و شاهد انتخاب شدند. اجرای پژوهش 3 ماه به طول انجامید و مداخلات درمانی به روی نمونه‌های گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی به مورد اجرا گذاشته شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مقیاس انتظارات زناشویی امیدوار (1388) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده گردید. جهت بررسی فرضیه‌ها از آزمون آماری مانکوا و با استفاده از نرم افزار آماری 24 SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری‌های مکرر بر روی میانگین نمره کل پس‌آزمون انتظارات زناشویی (01/0 > P) در گروه آزمایش و کنترل، معنادار می‌باشد. درمان رویکرد تلفیقی مبتنی بر روایت درمانی و ایماگوتراپی بر انتظارات زناشویی داوطلبان ازدواج به طور معناداری اثربخش می‌باشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های موردنظر می توان بیان نمود که رویکرد تلفیقی مبتنی بر روایت درمانی و ایماگوتراپی بر ارتقاء سطح نگرش و انتظارات دختران و پسران داوطلب ازدواج اثر مثبت و تاثیرگذاری خواهد داشت.

کد مقاله 37857
تعداد بازدید 155

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397