• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر اتخاذ رفتار پیشگیری از عفونت اچ. آی. وی. در دختران نوجوان
تعداد صفحات 8
نویسنده زینب اقدسی - نوشین پیمان
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 4 پیاپی 44
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 89-82
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  پیشگیری از بیماری ایدز  ایدز  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده  تربت حیدریه  دانش‌آموزان نوجوان  
چکیده مقدمه: نقص سیستم ایمنی بدن انسان (اچ.آی.وی) به عنوان یک چالش بزرگ برای سلامت عمومی در هزاره جدید ظهور کرده است. اکنون اپیدمی اچ.آی.وی به سرعت در حال گسترش در میان جوانان است. از آنجا که دانش آموزان، منابع ارزشمندی برای آینده یک کشور هستند، ضروری است که اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اتخاذ رفتار پیشگیری از عفونت در دانش آموزان دختر تربت حیدریه انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. نمونه های پژوهش 90 نفر از دانش آموزان دختر بودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مرتبط با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله آموزشی بر اساس بسته رویکرد نوین آموزش اچ.آی.وی و در چارچوب تئوری رفتار برنامه ریزی شده در گروه آزمون صورت گرفت. داده ها در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 20 SPSS و به وسیله آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و زوجی، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون داده های تکراری انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 46 / 0 ± 6 / 15 سال بود. بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، اختلاف معناداری از نظر نگرش، قصد، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده وجود نداشت، اما پس از آموزش، این متغیرها در گروه آزمون افزایش معناداری یافت ( 05 / 0 > P ).
نتیجه گیری: آموزش بر اساس رویکرد نوین آموزش اچ.آی.وی و در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی شده، یک مداخله مؤثر در ارتقا نگرش و رفتارهای پیشگیری از اچ.آی.وی در دانش آموزان می باشد.

کد مقاله 37854
تعداد بازدید 178

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397