• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار (EFT) و درمان روایتی (NCT) بر کیفیت زندگی ‌زناشویی افراد متعارض با همسر
تعداد صفحات 7
نویسنده علیرضا ترکان - هادی فرهادی - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 38 پیاپی 561
تاریخ انتشار فروردين - هفته اول فروردین 1399 - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 7-1
زبان فارسی
کلید واژه زندگی زناشویی  ناسازگاری زناشویی  درمان متمرکز بر هیجان  اصفهان  زوجین شهر اصفهان  روایت درمانی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  آشفتگی زوج  آشفتگی زناشویی  زوج‌های ناسازگار  کیفیت زندگی زناشویی  کیفیت زندگی  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  زوج‌ درمانی روایتی  کیفیت زندگی زوجین  آشفتگی رابطه  
چکیده مقدمه: آشفتگی روابط افراد، تأثیرات منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی زوجین و فرزندان آن‌ها دارد. این پژوهش، با هدف مقایسه‌ی اثربخشی درمان روایتی و هيجان‌مدار بر کیفیت زندگی افراد انجام شد.
روش‌ها: طرح پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و نمونه‌ی آماری شامل 45 نفر از افراد ناسازگار مراجعه کننده به مراکز مشاوره‌ی آفتاب مهر و راه عشق در شهرستان اصفهان بود که به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه‌های مداخله، در 5 جلسه، درمان‌های مربوط به گروه خود را دریافت کردند. آزمودنی‌ها با استفاده از پرسش‌‌نامه‌ی کیفیت زندگی باسبی ارزیابی شدند. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های 2χ و ANCOVA، آزمون ‌تعقیبی Bonferroni و آزمون One-way ANOVA و نیز نرم‌افزار SPSS واکاوی گردید. در سطح آمار استنباطی، از آزمون 2χ جهت مقایسه‌ی توزیع فراوانی جنسیت و سطح تحصیلات در بین سه گروه، از آزمون One-way ANOVA جهت مقایسه‌ی میانگین سن در بین سه گروه و از آزمون ANCOVA و آزمون ‌تعقیبی Bonferroni برای ارزیابی تأثیر مداخله‌ی درمانی بر بهبود کیفیت ‌زناشویی افراد استفاده شد.
یافته‌ها: به طور کلی، بیشترین افزایش کیفیت زندگی ‌زناشویی در گروه روایت‌درمانی و پس از آن با اندکی تفاوت در گروه هیجان‌مدار دیده شد. در گروه شاهد، کاهش غیر معنی‌دار کیفیت زندگی در مرحله‌ی پس‌آزمون ‌نسبت به پیش‌آزمون‌ مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: مداخله‌های مبتنی بر روایت‌درمانی و هیجان‌مدار نسبت به گروه شاهد در افزایش کیفیت زندگی ‌زناشویی اثربخشی معنی‌داری داشته‌اند.

کد مقاله 37851
تعداد بازدید 162

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397