• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی رفتاری و رابطه والد کودک
تعداد صفحات 15
نویسنده عفت عبدالهی - محبوبه طاهر
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 21
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 304-290
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات رفتاری کودکان  رابطه والد فرزند  آموزش والدین  کودکان پیش دبستانی  اختلالات رفتاری  مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان  مشکلات رفتاری هیجانی  رابطه مادر کودک  والدگری  اختلال رفتاری فرزندان  شاهرود (شهرستان)  اختلالات هیجانی  والدگری مادران  مادران کودک پیش دبستانی  آموزش مهارت‌های والدگری  مهارت‌های والدگری  
چکیده زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در کودکان مشکلات هیجانی- رفتاری است که منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی و رفتاری شده و کارآیی افراد را کاهش می‌دهد. در این راستا نقش روش ­های تربیتی والدین در وخیم شدن یا کاهش این مشکلات غیرقابل انکار است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های والدگری بر مشکلات هیجانی رفتاری و رابطه والد کودک در کودکان پیش‌دبستانی 4 تا 6 ساله بود.
روش: روش پژوهش شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون و پس‌آ­زمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی مادران دارای کودکان پیش‌دبستانی 4 تا 6 ساله شهر شاهرود در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر از این مادران انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) جایدهی شدند. برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای، مهارت‌های والدگری آموزش داده شد در حالی که افراد گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. ابزار به کار گرفته‌ شده جهت جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات گودمن (2001) و مقیاس رابطه والد- کودک پیانتا (1994) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های والدگری بر کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری و مؤلفه­ های آن یعنی نارسایی توجه/ فزون­ کنشی، مشکلات رفتار هنجاری، مشکلات در ارتباط با همسالان و رفتارهای اجتماعی مطلوب، تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری بر رابطه والد کودک و مؤلفه ­های تعارض، نزدیکی، و وابستگی مورد تأیید قرار گرفت ( 0/001 P < ).
نتیجه ­گیری: آموزش مهارت­ های والدگری با فراهم کردن فرصتی جهت یادگیری مادران درباره نحوه برقراری ارتباط مثبت با فرزند، نحوه قانون­گذاری و دستور دادن، تقویت رفتارهای مثبت کودک، و نحوه مدیریت موقعیت­ های پرخطر توانست به بهبود مشکلات هیجانی رفتاری و رابطه والد کودک منجر شود.

کد مقاله 37845
تعداد بازدید 188

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397