• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی برنامه بازی درمانی شناختی رفتاری خانواده محور برای دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه فزون کنشی و اثربخشی آن بر نشانه‌های این اختلال
تعداد صفحات 0
نویسنده عباس متولی پور - احمد به‌پژوه - محسن شکوهی یکتا - باقر غباری بناب - علی اکبر ارجمندنیا
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات روان پزشکی  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  اختلالات روانی در کودکان  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  درمان شناختی رفتاری خانواده محور  بازی‌ درمانی  بازی درمانی خانواده محور  نوروفیدبک  بازی درمانی شناختی رفتاری خانواده محور  آموزش نوروفیدبک  
چکیده زمینه ‌و ‌هدف: اختلال نارسایی ‌توجه فزون‌کنشی، شایع‌ترین اختلال‌ روان‌پزشکی دوران کودکی از نظر میزان مراجعه به مراکز خدمات درمانی است. پژوهش‌ حاضر به‌منظور تعیین تأثیر آموزش‌ نوروفیدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال‌ نارسایی توجه یا فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌ بررسی: طرح ‌پژوهش از نوع نیمه‌تجربی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ‌ آماری پژوهش ‌حاضر، کودکان مبتلا به اختلال ‌نارسایی ‌توجه / فزون‌کنشی بودند؛ به همین منظور تعداد سی کودک پنج تا دوازده‌سالۀ مبتلا به اختلال ‌نارسایی توجه / فزون‌کنشی، به‌صورت در ‌دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه پانزده ‌‌‌نفر) تخصیص یافتند. بعد از انجام‌دادن پیش‌آزمون، برنامۀ ‌‌مداخله‌ای (آموزش نوروفیدبک) به‌مدت بیست جلسۀ یک‌ساعته اجرا شد. سپس پس‌آزمون گرفته ‌شد. برای انجام‌دادن پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌ها از فرمِ‌ والدِ پرسش‌نامۀ ‌علائم ‌مرضی ‌کودکان (CSI-4)، (گاداو و اسپرافکین، ۱۹۹۴) استفاده شد. از آزمون‌های خی‌دو، تی‌ مستقل، شاپیرو ویلک، لوین، تحلیل‌ کوواریانس، تی زوجی و نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۳ برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. همچنین سطح معنا‌داری برای تمام آزمون‌های آماری، کمتر از ۰٫۰۵ بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال‌ نارسایی توجه یا فزون‌کنشی باعث بهبود میانگین نمرات در سه خرده‌‌مقیاس، نوع نارسایی ‌توجه ‌غالب در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۳٫۲۸ ± ۱۳٫۲۰ به ۱٫۹۳ ± ۶٫۲۰ در مرحلۀ پس‌آزمون، در نوع غالب فزون‌کنشی‌‌‌‌ تکانشگری در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۳٫۰۴ ± ۱۵٫۰۰ به ۲٫۶۳ ± ۱۰٫۰۶ در مرحلۀ پس‌آزمون و در نوع سندروم کامل در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۴٫۸۳ ± ۲۸٫۳۳ به ۳٫۸۶ ± ۱۶٫۲۶ در مرحلۀ پس‌آزمون شد (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود از آموزش نوروفیدبک به‌عنوان یک روش اثربخش در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش نشانه‌های اختلال ‌نارسایی توجه / فزون‌کنشی کودکان استفاده شود.

کد مقاله 37842
تعداد بازدید 139

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397