• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان پرورشگاهی در قیاس با نوجوانان غیر پرورشگاهی
تعداد صفحات 0
نویسنده ندا نظربلند - پروین امینی یگانه - هاجر فلاح زاده
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان تهرانی  تهران  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  تنظیم شناختی هیجان  طرحواره‌های ناسازگار  باورهای فراشناختی  کرج (شهرستان)  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  نوجوانان پرورشگاهی  طرحواره‌های اولیه  نوجوانان غیر پرورشگاهی  
چکیده زمینه و هدف: محرومیت کودکان و نوجوانان پرورشگاهی از مزایای زندگی در خانواده، گاهی آن‌ها را دچار مشکلات بنیادین در نظام روان‌شناختی می‌کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسهٔ طرحواره‌های‌ ناسازگار ‌اولیه و باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم‌ شناختی هیجان در نوجوانان پرورشگاهی و غیرپرورشگاهی صورت گرفت.
روش‌ بررسی: این پژوهش با روش پس‌رویدادی (علی-مقایسه‌ای) انجام‌ شد و جامعهٔ آماری آن را تمامی نوجوانان ۱۳ تا ۱۷سالهٔ شهرهای تهران و کرج تشکیل دادند. گروه نمونه شامل ۱۹۱ نوجوان بود که ۹۰ نفر در پرورشگاه سکونت داشتند و از طریق نمونه‌گیری در دسترس هدف‌مند انتخاب شده و ۱۰۱ نفر غیرپرورشگاهی، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای وارد پژوهش شدند و به‌صورت فردی به فرم‌ کوتاه پرسشنامهٔ طرحواره‌های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) (هنجار‌یابی آهی و دیگران، ۲۰۰۷) و پرسشنامهٔ فراشناخت (MCQ-30) (هنجاریابی شیرین‌زاده ‌دستگیری و دیگران، ۲۰۰۹) و پرسشنامهٔ تنظیم‌‌ شناختی هیجان (CERQ) (هنجار‌یابی امین‌آبادی و دیگران، ۲۰۱۱) پاسخ دادند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: از بین مؤلفه‌های طرحواره‌های ‌ناسازگار اولیه، محرومیت هیجانی (۰٫۰۰۹ = p)، شکست (۰٫۰۰۴ = p)، از‌خود‌گذشتگی (۰٫۰۰۲ = p)، بازداری هیجانی (۰٫۰۳۲ = p) و معیار‌های سرسختانه (۰٫۰۲۷ = p) متفاوت بود. دو گروه به‌لحاظ باورهای فراشناختی با یکدیگر تفاوت داشتند؛ بدین‌صورت که نوجوانان پرورشگاهی دارای اطمینان شناختی کمتری در مقایسه با نوجوانان غیرپرورشگاهی بودند (۰٫۰۰۱ > p). تفاوت راهبردهای تنظیم‌شناختی هیجان دو گروه در مؤلفه‌های کنارآمدن/پذیرش (۰٫۰۱۲ = p) و سرزنش دیگران (۰٫۰۰۳ = p) معنادار به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: نوجوانان پرورشگاهی در مقایسه با همتایان غیرپرورشگاهی خود، واجد طرحواره‌های ناسازگار و باورهای فراشناختی معیوب به‌ویژه در حوزهٔ خودباوری و اطمینان شناختی هستند که ناتوانی ایشان را در اتخاذ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مناسب در ‌پی‌ داشته ‌است. این یافته‌ها می‌تواند جهت تدوین برنامه‌های پیشگیرانه و توان‌بخشی و درمانی در اختیار متخصصان مربوط، قرار گیرد.

کد مقاله 37841
تعداد بازدید 279

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397