عنوان | تصویرسازی ذهنی از ویژگیهای زیستی و روانی معلم بر اساس صدای معلم نزد دو گروه دانشآموزان با و بدون آسیب بینایی، با تأکید بر عامل بلوغ |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ بلوغ جنسی تهران ویژگیهای روانی معلم تصویرسازی ذهنی نابینا دانشآموزان نابینا بالغ دانشآموزان دوم دبیرستان آسیبدیده بینایی دانشآموزان پسر ویژگیهای زیستی آسیب بینایی افراد بینا دانشآموزان دوم ابتدایی صدای معلم دانشآموزان بینا پسران بالغ پسران نابالغ |
چکیده |
زمینه و هدف: تصویرسازی ذهنی نقش مهمی در تحول شناختی افراد نابینا دارد و نیز ادراک نمادهای فضایی در آنها بهصورت تدریجی شکل میگیرد. افراد نابینا با گوشدادن به الگوهای صوتی افراد مختلف از ویژگیهای شخصیتی ایشان، تصاویری را در ذهن خود تصویرسازی میکنند؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تصویرسازی ذهنی دانشآموزان بینا و نابینا بالغ و غیربالغ پسر از صدای معلم بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع پسرویدادی بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانشآموزان نابینا و بینا شهر تهران تشکیل دادند. حجم نمونه ۱۲۰ نفر از دانشآموزان دورهٔ دوم ابتدایی (کلاسهای چهارم، پنجم، ششم) نابالغ و دورهٔ دوم متوسطه (دهم، یازدهم، دوازدهم) بالغ بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند در دو مرحله انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون شانزده عاملی کتل و پرسشنامهٔ محققساختهٔ تصویرسازی ذهنی و پرسشنامهٔ محققساختهٔ بررسی ویژگیهای زیستی استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۴ و آزمون خیدو با مقدار آلفای ۰٫۰۵ تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین چهار گروه از لحاظ تصویرسازی ذهنی از ویژگیهای زیستی، از جمله مرتببودن دندانها (۰٫۰۵ = p)، داشتن پوست صاف و لطیف (۰٫۰۲ = p)، سن (۰٫۳ = p) و قد (۰٫۰۱ = p) وجود داشت و نیز تفاوت معناداری از نظر ویژگیهای روانی، مانند پرتلاشبودن (۰٫۰۰۱ = p)، تندخویی (۰٫۰۰۱ = p)، جسوربودن (۰٫۰۰۱ = p) و جذاببودنِ (۰٫۰۰۱ = p) صاحب صوت مشاهده شد (۰٫۰۰۱ > p). همچنین دانشآموزان نابینای بالغ تصویرسازی ذهنی درستتری از صاحب صوت داشتند. نتیجهگیری: باتوجه به ویژگی دانشآموزان (عادی و نابینا با و بدون تجربهٔ بلوغ جنسی)، دانشآموزان نابینای بالغ تصویرسازی بهتری از صوت خانم داوطلب معلمی داشتند. |
کد مقاله | 37838 |
تعداد بازدید | 146 |
|