• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش محیط تحولی کودک (خانه، مهد، و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت‌های اجتماعی کودکان
تعداد صفحات 12
نویسنده لیلا محمدی - پریسا حجازی دینان - پروانه شمسی پور دهکردی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 20
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 137-126
زبان فارسی
کلید واژه تهران  مهارت‌های اجتماعی  مهدکودک  محیط خانواده   هوش کودکان  منطقه 3 تهران  شیرخوارگاه  کودکان دختر  کودکان 4-6 ساله  کودکان مهد کودک  محیط تحولی کودک  بهره هوشی  تحول کودکان  
چکیده زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که محیط عامل مهمی در بهبود تحول کودکان است و با غنی‌سازی محیط می‌توان به بالندگی کودک کمک کرد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش محیط تحولی کودک بر بهره هوشی و مهارت­ های اجتماعی کودکان 6-4 سال شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ­ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان با دامنه سنی 4-6 سال دختر منطقه 3 شهر تهران در بازه زمانی 96-1395، در محیط­ های خانه، مهد، و شیرخوارگاه بود. نمونه پژوهش 90 کودک (30 نفر در هر محیط) بود که به‌ صورت نمونه ­گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در سال 1396 انتخاب شدند. جمع­ آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جمعیت­ شناختی، مهارت­ های اجتماعی (ماتسون، 1976) و نرم ­افزار هوش کودکان (ریون، 1947) انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش­ های آماری تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد محیط فراهم ­ساز بر بهره هوشی و مهارت­ های اجتماعی کودکان 4-6 سال تأثیر داشت (0/05 > p ). آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین بهره هوشی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه، خانه با مهد، و مهد با شیرخوارگاه، تفاوت معناداری وجود دارد ( 0/001 p = ). همچنین این تفاوت بین مهارت اجتماعی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه (0/05 = p) و مهد با شیرخوارگاه (0/001 = p)، معنادار بود ولی برای کودکان محیط خانه با مهد، معنادار نبود (0/19 = p).
نتیجه ­گیری: بنا بر یافته ­های پژوهش حاضر، بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان مهد بالاتر از کودکان ساکن در محیط­ های شیرخوارگاه و خانه بود ولی بین مهارت اجتماعی کودکان ساکن خانه با مهد، تفاوت وجود ندارد. این یافته نشان می ­دهد تجربه مهدکودک که از لحاظ مواد و محتوای آموزشی و ارتباطات اجتماعی، کودکان را با فرصت­های بیشتری برای یادگیری و تحول مواجه می­کند، برای کودک مناسب ­تر است.

کد مقاله 37833
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397