| عنوان | نقش محیط تحولی کودک (خانه، مهد، و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارتهای اجتماعی کودکان |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک شماره 3 پیاپی 20 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 137-126 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | تهران مهارتهای اجتماعی مهدکودک محیط خانواده هوش کودکان منطقه 3 تهران شیرخوارگاه کودکان دختر کودکان 4-6 ساله کودکان مهد کودک محیط تحولی کودک بهره هوشی تحول کودکان |
| چکیده |
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که محیط عامل مهمی در بهبود تحول کودکان است و با غنیسازی محیط میتوان به بالندگی کودک کمک کرد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش محیط تحولی کودک بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان 6-4 سال شهر تهران بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان با دامنه سنی 4-6 سال دختر منطقه 3 شهر تهران در بازه زمانی 96-1395، در محیط های خانه، مهد، و شیرخوارگاه بود. نمونه پژوهش 90 کودک (30 نفر در هر محیط) بود که به صورت نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در سال 1396 انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای جمعیت شناختی، مهارت های اجتماعی (ماتسون، 1976) و نرم افزار هوش کودکان (ریون، 1947) انجام شد. برای تحلیل دادهها از روش های آماری تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد محیط فراهم ساز بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان 4-6 سال تأثیر داشت (0/05 > p ). آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین بهره هوشی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه، خانه با مهد، و مهد با شیرخوارگاه، تفاوت معناداری وجود دارد ( 0/001 p = ). همچنین این تفاوت بین مهارت اجتماعی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه (0/05 = p) و مهد با شیرخوارگاه (0/001 = p)، معنادار بود ولی برای کودکان محیط خانه با مهد، معنادار نبود (0/19 = p). نتیجه گیری: بنا بر یافته های پژوهش حاضر، بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان مهد بالاتر از کودکان ساکن در محیط های شیرخوارگاه و خانه بود ولی بین مهارت اجتماعی کودکان ساکن خانه با مهد، تفاوت وجود ندارد. این یافته نشان می دهد تجربه مهدکودک که از لحاظ مواد و محتوای آموزشی و ارتباطات اجتماعی، کودکان را با فرصتهای بیشتری برای یادگیری و تحول مواجه میکند، برای کودک مناسب تر است. |
| کد مقاله | 37833 |
| تعداد بازدید | 339 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...