• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان امید به آینده، روابط دلبستگی، و مشکلات هیجانی رفتاری در کودکان کار
تعداد صفحات 15
نویسنده ثنا سیمبر - عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه - عباس  ابوالقاسمی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 20
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 65-51
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات رفتاری کودکان  کودکان کار  رشت (شهرستان)  کار کودکان  اختلالات رفتاری  مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان  مشکلات رفتاری هیجانی  رابطه دلبستگی  امید به آینده  اختلالات هیجانی  امید کودکان  
چکیده زمینه و هدف: کار کودکان یک موضوع مهم جهانی است، زیرا بر بهزیستی جسمی، روانی، و اخلاقی کودکان تأثیر می‌گذارد و کودکان شاغل در معرض خطرات جسمی، تنش، و مشکلات روانی-اجتماعی قرار دارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ امید به آینده، روابط دلبستگی، و مشکلات هیجانی- رفتاری در کودکان کار با سایر همسالان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پس­ رویدادی بود. برای انتخاب نمونه از مؤسسه­­ کودکان کار شهرستان رشت 50 نفر در دامنه سنی 10 تا 12 سال و از میان همسالان آنها از یک مدرسه­ هم‌جوار نیز 50 نفر به روش در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب شدند. به‌ منظور جمع­ آوری داده­ ها، مقیاس امید کودکان (اشنایدر و همکاران، 1997)، پرسشنامه روابط دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006)، و پرسشنامه­ مشکلات رفتاری راتر کودکان - ویژه والدین و معلمان (راتر، 1975) بر روی گروه­ ها اجرا شد. برای تحلیل داده­ ها نیز از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که نمره­ شاخص کلی امید به آینده در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان به‌ طور معناداری کمتر (0/002 > P) است و نمره کلی مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه والدین (0/003 > P) و از دیدگاه معلمان (0/001 > P) در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان، به‌طور معناداری بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره­ تمامی خرده‌مقیاس­های روابط دلبستگی، به­ غیر از واکنش هیجانی در کودکان کار از سایر همسالان به‌طور معناداری کمتر (0/001 > P)، و میانگین نمره تمامی خرده‌مقیاس‌های مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه معلمان در کودکان کار نسبت به سایر همسالان به‌طور معناداری بیشتر است (0/002 > P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می‌توان گفت که شرایط سخت زندگی کودکان کار باعث می‌شود تا حمایت لازم و کافی را از خانواده و والدین حامی دریافت نکنند و این خلأ، موجب عدم شکل‌گیری دلبستگی ایمن با والدین شده و میزان امید به آینده را در آنها کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، محیط کار برای کودکان سرشار از بدرفتاری‌های جسمی و جنسی است که موجب بروز مشکلات هیجانی-رفتاری در آنها می‌شود.

کد مقاله 37832
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397