• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل دموگرافیکی و بالینی تأثیرگذار بر سبک باروری در ایران: یک مطالعه مروری
تعداد صفحات 11
نویسنده فهیمه قطبی زاده - زینب کاویانی - مامک  شریعت - ناهید فرخ زاد - یاسمین محمدزاده - لیلا صاحبی
مشخصات نشریه فصلنامه تصویر سلامت - مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز شماره 4
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 329-319
زبان فارسی
کلید واژه فرزندآوری  اشتغال زنان  ایران  باروری در ایران  تحصیلات زنان  باروری  عوامل مؤثر بر باروری  میزان تحصیلات  سن ازدواج  میزان تحصیلات زنان  عوامل دموگرافیک  مطالعه مروری  نرخ رشد  عوامل بالینی  رفتار فرزندآوری  سبک باروری  
چکیده سبک باروری از مهمترین عوامل در میزان رشد و تغییرات ساختار جمعیتی محسوب می‌شود و شناسایی عوامل موثر بر آن می‌تواند در اتخاذ سیاست‌های جمعیتی و کنترل رشد جمعیت تأثیرگذار باشد. هدف از مطالعه حاضر، مرور عوامل دموگرافیک و بالینی تأثیرگذار بر سبک باروری در ایران بود. اطلاعات با جستجو در مستندات جمعیت شناسی، وب‌سایت‌های رسمی ثبت اسناد و آمار کشور، پایگاه‌هاي اطلاعاتی انگلیسی و فارسی زبان Cochrane Web of Knowledge، PubMed، Scopus، Google Scholar، Magiran، Medlib و SID جمع‌آوری شد. جستجو شامل دوره زمانی 1991 تا 2017 میلادی بوده و بین تمامی انواع مقالات کامل مشاهده ای، مداخله ای انجام شد کلیدواژه هاي جستجو عبارت بود از: «باروری (Fertility)»، «عوامل پیش‌آگهی‌کننده Prognostic Factors))»، «تعیین‌کننده، باروری Determinant, Fertility))»، «دموگرافیک، عوامل (Factor, Demographic)». با بررسی خلاصه مقالات 107 مقاله انتخاب شد، اما در نهایت تعداد 31 مقاله واجد شرایط برای ورود به مطالعه بودند.
نتایج مطالعه نشان داد که سن ازدواج، میزان تحصیلات زنان و اشتغال زنان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در سبک باروری است، کما اینکه فاصله سنی بین زوجین، عوارض بارداری بر روی مادر و جنین در بارداری‌های قبلی، تعداد فرزندان قبلی و جنسیت فرزند(ان) قبلی از دیگر عوامل تأثیرگذار بر سبک باروری گزارش شده بود.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، سن زن و مرد در زمان ازدواج، سطح تحصیلات زنان و شاغل بودن شان از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر سبک باروری است. همچنین عدم توازن در فرزندآوری در قشرهای مختلف جامعه به‌چشم می‌خورد؛ به‌طوری‌که اشتغال زنان و تحصیلات بالاتر در زنان یک مانع مهم بر آن محسوب می‌شود.

کد مقاله 37710
تعداد بازدید 298

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397