عنوان
|
مقایسه میزان بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده بر اساس طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
نگار استوار - داوود حسینینسب - شعله لیوارجانی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 7 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
190-173 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر عملکرد خانواده طرحوارههای ناسازگار اولیه تبریز طرحوارههای ناسازگار مدیریت کلاس کلاس درس طرحوارههای شناختی تحلیل خوشهای بیانضباطی طرحوارههای اولیه دانشآموزان پایه دهم انضباط رفتارهای بیانضباطی بیانضباطی کلاسی بیانضباطی دانشآموزان
|
چکیده
|
هدف: بیانضباطیهای کلاسی دانشآموزان یکی از عوامل منفی مؤثر بر بازدههای تحصیلی در کلاسهای درس است. روش: این پژوهش با هدف مقایسه میزان انواع رفتارهای بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده بر اساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده انجام شد. برای تشکیل خوشههای دانشآموزان بر اساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده از روش چندمیانگینی در بین یک گروه 360 نفری از دانشآموزان دختر پایه دهم شهر تبریز استفاده شد.
یافتهها: بر طبق معیارها، خوشهبندی دانشآموزان به دو خوشه بیشترین تمایز را داشت. دانشآموزان خوشه یک با بیشترین تعداد نسبت به خوشه دوم، میانگینهای بالاتری در تمامی طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه دارند در حالی که در مؤلفههای عملکرد خانواده افراد این خوشه میانگینهای پایینتری داشتند.
نتیجهگیری: همچنین طبق نتایج یک آزمون MANOVA مشخص شد که دانشآموزان خوشه یک میانگینهای بالاتری در هر پنج نوع از رفتارهای بیانضباطی دارند. یافتههای این پژوهش بر اهمیت توجه به مؤلفههای خانوادگی و طرحوارههای دانشآموزان بر بدرفتاریهای آنها تأکید میکند.
|