• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوهای خوردن آشفته و عزت نفس جنسی در زنان متأهل: نقش واسطه‌ای نگرانی از تصویر بدنی
تعداد صفحات 20
نویسنده لیلا شاملی - مریم داودی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 18 شماره 6 پیاپی 80
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 89-70
زبان فارسی
کلید واژه عزت نفس زنان  زنان متأهل  تصویر بدنی  عزت نفس  عزت نفس جنسی  کازرون (شهرستان)  نگرانی از تصویر بدنی  الگوهای خوردن آشفته  خوردن ناسازگارانه  پرخوری  اشتغال ذهنی با غذا  
چکیده مقدمه: روان‌شناسی معاصر با توجه به عواقب الگوهای خوردن آشفته در زندگی زناشویی به طور کلی و در زمینه رضایت جنسی به طور ویژه، به دنبال میانجی‌ها و عوامل خطر متعددی هستند که احتمال تشدید رابطه فوق را سبب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ ای نگرانی از تصویر بدنی در ارتباط بین الگوهای خوردن آشفته و عزت نفس جنسی در زنان متأهل انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش مدل‌­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. شرکت‎کنندگان در پژوهش، 213 نفر از زنان متأهل مراجعه­ کننده به کلینیک تغذیه شهر کازرون در سال 1398 بودند که به روش نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‏ آوری داده‏ ها از پرسشنامه‏ های خوردن ناسازگارانه (گارنر و گارفینگل، 1979)، نگرانی درباره تصویر بدنی (لیتلتون و همکاران، 2005) و پرسشنامه عزت نفس جنسی زنان (زینا و اسچواز، 1996) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج مدل­ یابی معادلات ساختاری نشان داد که سه خرده مقیاس الگوهای خوردن آشفته به صورت مستقیم با عزت نفس جنسی ارتباط دارند و از میان سه الگوی فوق، تنها الگوی «پرخوری و اشتغال ذهنی با غذا» است که به واسطه‎ نگرانی از تصویر بدنی به صورت غیر مستقیم با عزت نفس جنسی در ارتباط است ( P < 0/01 ، 14/0 = - β). یافته­ ها حاکی از آن است که الگوی پرخوری و اشتغال ذهنی با غذا به واسطه افزایش نگرانی از تصویر بدنی منجر به کاهش عزت نفس جنسی در زنان متأهل می‎شود.
نتیجه ­گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت توجه همزمان به رژیم ­های غذایی آشفته و نگرانی از تصویر بدنی برای پیش ­بینی عزت نفس جنسی در زنان متأهل است.

کد مقاله 37653
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397