• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه طرحواره‫‌های جنسی و رضایت جنسی زوجین: نقش واسطه‌ای الگوهای ارتباطی
تعداد صفحات 10
نویسنده حسین مام صالحی - امید مرادی - مختار عارفی - یحیی یاراحمدی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 21 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 251-242
زبان فارسی
کلید واژه رضایت جنسی  الگوهای ارتباطی زوجین  طرحواره جنسی  الگوی ارتباطی  بوکان (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: الگوهای ارتباطی زوجین در تمامی حیطه های زندگی مشترک آنها نقش داشته و رضایت فردی هر یک از همسران به ویژه در عملکرد و رابطه جنسی می‫تواند متاثر از مهارت‫ها و الگوهای ارتباطی آنها باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه طرحواره های جنسی و رضایت جنسی زوجین و نقش واسطه ای الگوهای ارتباطی در آن انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه زوجین ساکن شهرستان بوکان بودند که از بین آنها 500 نفر از زوجین به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس های طرحواره های شناختی در بافت جنسی، الگوهای ارتباطی و رضایت جنسی لارسون بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام به کمک نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که با واسطه گری الگوهای ارتباطی ( 0/156 r = )، بین طرحواره های جنسی ( 0/265 r = ) و رضایت جنسی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0/01 = p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در گام اول، مقدار همبستگی چندگانه برابر 0/265 و ضریب تعیین برابر 0/070، معنی دار بود. در گام دوم و با اضافه شدن مولفه های الگوهای ارتباطی، مقدار همبستگی چندگانه برابر 0/288 بود که ضریب تعیین افزایش یافته و با مقدار 0/083، معنی دار دیده شد.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر الگوهای ارتباطی به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین طرحواره های جنسی و رضایت جنسی، زوج درمانگران می‫ توانند برای بهبود تعارضات جنسی زوجین در مداخلات خود بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجین تاکید کرده و از این رویکرد جهت پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین و شکست آنها در ازدواجشان استفاده کنند.

کد مقاله 37511
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397