• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی لکه‌های مشکوک به ترشحات جنسی در علوم جنایی
تعداد صفحات 25
نویسنده شیرین جلیلی - سمانه نبوی فرد
مشخصات نشریه فصلنامه کارآگاه - دفتر تحقيقات كاربردي پليس آگاهي ناجا سال 12 پیاپی 48
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 144-120
زبان فارسی
کلید واژه تجاوز  تجاوز جنسی  جرایم جنسی  فعالیت جنسی  شناسایی  مایع منی  ترشحات جنسی  حمله جنسی  جرایم جنایی  مایعات بدن  ترشحات واژینال  علوم جنایی  
چکیده اهداف: تجاوز یا حمله جنسی یکی از جرایم جنایی جدی است و از دیر باز شناسایی مایعات بدن ناشی از فعالیت جنسی یکی از جنبه‌های مهم تحقیقات جنایی هم در صحنه جرم و هم در آزمایشگاه محسوب می‌شود. از اینرو مطالعات فراوانی در خصوص بررسی جدیدترین و دقیق‌ترین روش‌های شناسایی نمونه‌های مشکوک به ترشحات جنسی در حال انجام است که منجر به ظهور تست‌های مختلفی برای شناسایی ترشحات واژینال و منی شده است که بطور موفقی در ازمایشگاه های جنایی مختلف دنیا انجام می‌شوند. تست‌های که برای شناسایی ترشحات جنسی بکار می‌روند شامل دو دسته تست‌های مقدماتی و تست‌های تاییدی می‌باشند بطوریکه تستهای تاییدی و تست های DNA مربوطه به عنوان یکی از ادله‌های ضروری معرفی مجرمان به عدالت محسوب می‌شوند.
روش‌ها: در این بررسی، انواع آزمایش‌های مرسوم برای شناسایی ترشحات جنسی از جمله DNA تایپینگ، بررسی RNA، اپی ژنتیک، تکنیک‌های اسپکتروسکوپی، کیت‌ها و روش‌های ایمونوکروماتوگرافی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که این روش‌ها، همراه با نقاط قوتی که دارند، دارای ضعف‌هایی هستند که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت شناسایی لکه‌های مشکوک به ترشحات جنسی در حل پرونده‌های جنایی، آشنایی و بکارگیری این روش‌های آزمایشگاهی برای کارشناسان علوم جنایی بسیار لازم و ضروری می باشد.

کد مقاله 37168
تعداد بازدید 299

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397