• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سرمایه اجتماعی و سلامت زنان ایرانی، مطالعه مروری دامنه‌ای
تعداد صفحات 10
نویسنده زینب حمزه گردشی - فرشته کلانتری - فاطمه باکویی - سیاوش مرادی - سپیده پیوندی - مرضیه زمانیان
مشخصات نشریه ماهنامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیاپی 181
تاریخ انتشار بهمن - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 171-162
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  سلامت زنان  ایران  سلامت اجتماعی  سلامت جسمی  سرمایه اجتماعی  سلامت روانی زنان  سرمایه اجتماعی زنان  سلامت روانی  
چکیده سابقه و هدف: موضوع سلامت و بیماری قدمتی به اندازه تاریخ انسان دارد. امروزه مفهوم سلامت با مولفه‏ های سرمایه اجتماعی گره خورده و سرمایه اجتماعی می‏تواند به عنوان محافظی در برابر افسردگی، اضطراب، تصادف، پیری و بیماری‏ های مختلف عمل کند. مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت زنان صورت گرفته است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مروری اسکوپینگ است و در پنج مرحله انجام شد، که شامل طراحی سوال تحقیق، جستجو و استخراج مطالعات وابسته به تحقیق، انتخاب مطالعات مرتبط، جدول‏ بندی اطلاعات و گزارش نتایج آن بود. جمع‏ آوری داده‏ ها در بانک‏های اطلاعاتی داخلی و خارجی شامل سامانه دانش‏گستر برکت، MagIran، SID، IranDoc، IranMedex و Scopus ,Google scholar, PubMed, Science Direct, Embase و با استفاده از کلید واژه‏ های women"، "female"، "feminine"، "lady"، "wife"، "Iran"، "Persian"، Social capital"، "health"، "mental health"، "social healh" و معادل فارسی آنان انجام پذیرفت.
یافته‌ها: به طور کلی 15 مقاله مرتبط وارد این مطالعه مروری شد. این مطالعات جهت سازماندهی یافته ها در سه طبقه رابطه بین سرمایه اجتماعی با سلامت جسمانی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی مرور شدند.
استنتاج: بر اساس یافته‏ های این مطالعه می‏توان نتیجه گرفت با افزایش سرمایه اجتماعی زنان سطح سلامت آنان افزایش می ‏یابد، بنابراین با مشارکت اجتماعی، اعتماد و ارتباط با خانواده و دوستان، دستیابی به امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی بیش‏تر شده و سطح سلامت زنان افزایش می‏ یابد.

کد مقاله 37158
تعداد بازدید 201

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397