• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روایت تجارب زیسته زوج‌های شاغل از عملکرد خانواده، بعد سلامتی
تعداد صفحات 24
نویسنده روح‌اله رحیمی - حسین سلیمی بجستانی - کیومرث فرح‌بخش - محمد عسگری
مشخصات نشریه ماهنامه دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد شماره 10
تاریخ انتشار دى - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 2016-1993
زبان فارسی
کلید واژه سلامتی  سلامت اجتماعی  تجربه زیسته  عملکرد خانواده  زوج‌های هر دو شاغل  سلامت جسمی  سلامت معنوی  سلامت روانی  زوج‌های شاغل  خانواده‌های هر دو شاغل  سلامت زوجین  
چکیده مقدمه: عملکرد خانواده به وسیله اشتغال همزمان زوج دستخوش تغییراتی شده و مشکلات خاصی را برای خانواده و زوجین به همراه می‌آورد. از جمله ابعادی که در عملکرد خانواده زوج شاغل به‌ شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بُعد سلامتی است. هدف پژوهش حاضر، استخراج تجارب زیسته زوج‌های شاغل از بُعد سلامتی عملکرد خانواده بود.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. طی این مطالعه، پژوهشگران با بهره‌گیری از نمونه‌گیری گلوله برفی، 12 زوج شاغل دارای رضایت زناشویی و 12 زوج شاغل دارای تعارض را با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب کرده و مورد مصاحبه قرار دادند. مصاحبه‌ها با استفاده از روش دیکلمن، آلن و تانر که دارای ماهیت تیمی بوده و در پدیدارشناسی تفسیری مرسوم است، مورد تحلیل قرار گرفتند. برای عملیات ذکر شده از نرم‌افزار MAXQDA12 نیز استفاده شد.
نتایج: تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها منجر به شناسایی 2 درون مایه اصلیِ شامل عملکرد سالم (با درون مایه های فرعی: کارکردهای روانشناختی زنان شاغل، کارکردهای روانشناختی زوج شاغل، کارکردهای اجتماعی زنان شاغل، کارکردهای اجتماعی زوج شاغل و سلامت معنوی) و عملکرد ناسالم (با درون مایه های فرعی: آسیب‌های جسمانی، آسیب‌های روانشناختی، آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های معنوی) شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که اشتغال همزمان زوج، تأثیری دو سویه بر سلامتی آنان دارد. در سویه منفی، این امر کلیت سلامت جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی زوج را به خطر می‌اندازد. در سویه مثبت، مطلوبیت شرایط شغلی، ادراکات و نگرش‌های زوجی بیشترین تأثیر را بر سلامتی به‌ عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد خانواده زوج‌های شاغل دارد.

کد مقاله 37156
تعداد بازدید 223

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397