عنوان
|
اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
کامران پورمحمد قوچانی - سرور مدحی - کاظم فروتن نژاد |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 10 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
دى - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
142-133 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی دختران دانشجویان دختر تصویر بدنی باورهای فراشناختی دختر افسرده نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد مداخله درمان فعالسازی رفتاری باورهای فراشناختی مثبت باور فراشناخت مثبت درباره نگرانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاک های پژوهش، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دوبار) برنامه گروه درمانی فعال سازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فراشناختی ولز و همکاران (2004) و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون و همکاران (200) استفاده شد. داده ها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شدند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای فراشناخت مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی، تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجا که کسب نمره بیشتر در این دو متغیر نشـان از شـدت ایـن علائـم در افراد دچار افسردگی است، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل بـه میزان معنی داری پایینتر بود. بنابراین، میتوان گفت که به کارگیری فنون درمان فعالسازی رفتاری در کاهش باورهای فراشناختی مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده، مؤثر است.
|