• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل مفهوم کیفیت زندگی زنان: مدل هیبرید
تعداد صفحات 17
نویسنده فاطمه سیدنعمت اله روشن - فاطمه الحانی - آرمین زارعیان - انوشیروان کاظم‌ نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 220-204
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  کیفیت زندگی زنان  تهران  دیدگاه زنان  کیفیت زندگی  زنان شهر تهران  مدل هیبرید  تحلیل مفهوم  
چکیده مقدمه: عوامل بسیار زیادی در زندگی باکیفیت مطلوب مؤثرند. با توجه به ذهنی و چند عاملی بودن مفهوم کیفیت زندگی و لزوم توجه در فرهنگ‌ها و گروه‌های مختلف اجتماع، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه زنان انجام شد.
روش‌: برای تحلیل کیفیت زندگی زنان از الگوی هیبرید به شیوه شوارتز و کیم استفاده شد. در مرحله نظری جهت تحلیل عمیق و تعریف مجدد مفهوم کیفیت زندگی زنان، 571 مقاله از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و در دسترس، بدون محدودیت سال و با کلیدواژه‌های کیفیت زندگی و زنان به زبان فارسی و انگلیسی مورد جستجو قرار گرفت. در مرحله کار در عرصه مصاحبه با 40 نفر از زنان ایرانی ساکن شهر تهران انجام شد؛ و مصاحبه‌ها تحت تحلیل محتوی قراردادی با روش ژانگ قرار گرفت. در مرحله نهایی، شباهت‌ها و تفاوت‌های تعاریف از دو مرحله قبل ارزیابی شده و تحلیل کلی انجام گرفت.
یافته‌ها: در مرحله تحلیل نهایی کیفیت زندگی زنان بدین صورت تعریف شد: کیفیت زندگی از دیدگاه زنان، یک مفهوم ذهنی و بیانگر احساس خوشبختی بود؛ که آنان در زندگی‌شان با داشتن آرامش در زندگی؛ و رضایت از وضعیت سلامت ناشی از مسئولیت‌پذیری در قبال سلامتی و برقراری ارتباط خوشایند با خود، خدا، محیط و دیگران، حس امنیت و درک حمایت‌های جامع دریافتی برای داشتن یک زندگی ایده آل، تجربه می‌کنند.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های به دست آمده استنباط شد؛ که توجه به وضعیت زنان در زمینه حمایت‌های جامع، امنیت، مسئولیت‌پذیری در قبال سلامتی و ارتباطات می‌تواند به نتایج مفید و قابل توجهی در جهت بهبود کیفیت زندگی زنان منجر شود.

کد مقاله 36987
تعداد بازدید 177

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397