• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر امیدواری، نگرش‌های ناکارآمد و فرانگرانی در زنان نابارور
تعداد صفحات 9
نویسنده سیما ابراهیمی - محمدکاظم فخری - رمضان حسن زاده
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-32
زبان فارسی
کلید واژه شناخت درمانی  زنان نابارور  نگرش‌های ناکارآمد  ناباروری زنان  تهران  امید  ناباروری  ذهن آگاهی  فرانگرانی  درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی  
چکیده مقدمه: ناباروری پیامدهای منفی بسیاری از جمله کاهش امیدواری و افزایش نگرش‌های ناکارآمد و فرانگرانی را به همراه دارد. یکی از روش‌های بهبود حالات روانشناختی، روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌ آگاهی است. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌ آگاهی بر امیدواری، نگرش‌های ناکارآمد و فرانگرانی در زنان نابارور بود.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان نابارور مراجعه‌کننده به کلینیک‌های ناباروری شهر تهران در سال ۱۳۹۷ بودند. نمونه پژوهش ۳۰ نفر بود که با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای با روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌ آگاهی آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های امیدواری، نگرش‌های ناکارآمد و فرانگرانی بودند. داده‌ها با آزمون‌های من- ویتنی، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-۱۸ تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر امیدواری، نگرش های ناکارآمد و فرانگرانی در زنان نابارور تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث افزایش امیدواری ( ۰۰۱/۰P < ، ۰۸۹/۱۲۶ F = ) و کاهش نگرش های ناکارآمد ( ۰۰۱/۰P < ، ۵۹۶/۶۸ F = ) و فرانگرانی (۰۰۱/۰ P < ، ۱۹۰/۱۴۳ F = ) در زنان نابارور شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، توصیه می گردد که از روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت زنان نابارور از جمله افزایش امیدواری و کاهش نگرش های ناکارآمد و فرانگرانی استفاده شود.

کد مقاله 36861
تعداد بازدید 156

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397