• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه‌ علی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‎آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی
تعداد صفحات 13
نویسنده بهمن کرد - معصومه منصوری
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 157-145
زبان فارسی
کلید واژه سبک والدگری  مهاباد (شهرستان)  حمایت از خودمختاری  والدگری  خودمختاری  شفقت خود  دانش‌آموزان پایه نهم  دانش‌آموزان پایه دهم  رفتارهای مدنی تحصیلی  حمایت خودمختاری والدینی  
چکیده زمینه و هدف: رفتارهای مدنی- تحصیلی زمینه همکاری و مشارکت را در تعامل­ های اجتماعی فراهم می­­ آورند که به وسیله متغیرهای پیشایندی مانند خودشفقت‌ورزی و حمایت خودمختاری والدین تأثیر می‌پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‎آموزان و نقش میانجی­ گری حمایت خودمختاری والدینی است.
روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش تمام دانش‎آموزان پایه­­ های نهم و دهم شهر مهاباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای، تعداد 645 دانش ‏آموز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­‎ خودشفقت‌ورزی نف (2003)، پرسشنامه رفتارهای مدنی-تحصیلی گل­پرور (1389)، مقیاس سبک­ های والدگری گرولنیک، دسی و ریان (1997) بود. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نسخه 24 نرم‌افزار ایموس تحلیل شد.
یافته‌ها: بر اساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها از برازش قابل قبولی برخوردار بود و یافته ­ها نشان داد که روابط بین خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی (0/01 p < )، خودشفقت‌ورزی با حمایت خودمختاری والدینی (0/01 p < )، و حمایت خودمختاری والدینی با رفتارهای مدنی-تحصیلی ( 0/01 p < )، معنی‌دار است. یافته‌ها حاکی از آن است خودشفقت‌ورزی و حمایت از خودمختاری 30 درصد واریانس رفتارهای مدنی - تحصیلی و خودشفقت‌ورزی 20 درصد از واریانس حمایت از خودمختاری را پیش‌بینی و تبیین می ­کند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، حمایت خودمختاری والدینی در رابطه بین خودشفقت‌ورزی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان نقش میانجی­ گری معنی‌داری دارد و باعث تسهیل بیشتر در پیش‌بینی رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین، آموزش و ارتقای خودشفقت‌ورزی و آموزش مهارت‌های حمایت خودمختاری والدینی می ­تواند بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت رفتارهای اجتماعی دانش ­آموزان را فراهم سازد.

کد مقاله 36853
تعداد بازدید 229

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397