• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ناباروری و عدم احساس امنیت در زندگی زناشویی
تعداد صفحات 26
نویسنده طلعت الهیاری - بهزاد قربانی - شقایق عالمین
مشخصات نشریه فصلنامه انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 11 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 92-67
زبان فارسی
کلید واژه زندگی مشترک  زندگی زناشویی  زوجین نابارور  احساس امنیت  احساس ناامنی  بحران  ناباروری  مددکاری اجتماعی  بی ثباتی زناشویی  ابهام  ادامه زندگی مشترک  عدم احساس امنیت  ثبات زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: این پژوهش در زمینه ناباروری و متعاقب آن احساس ناامنی و بروز احتمالی طلاق انجام شده است. ناباروری می‌تواند باعث بروز احساس ناامنی اجتماعی، اضطراب اجتماعی، نگرانی از آینده خانواده و بروز خشونت خانگی شود. هدف پژوهش حاضر یافتن مشکلات تهدیدکننده ثبات زندگی مشترک ناشی از ناباروری در زوجین نابارور جامعه ایران است.
روش‌شناسی: این مطالعه کیفی در سال‌های 1398-1396 از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 40 فرد نابارور مراجعه‌کننده به مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام شد. در تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر آشکار ساخت که ناباروری و فرآیند درمان آن به خودی خود منجر به ایجاد ابهام در زندگی می‌شود و به دنبال خود انواعی از استرس‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و احساس شکست، اندوه، فقدان و خشم را به همراه دارد. همین موارد به پایین آمدن کیفیت زندگی افراد و ایجاد بحران می‌انجامد در نتیجه افراد احساس عدم امنیت در زندگی زناشویی می‌کنند. در صورتی که بحران حل نشود و تداوم یابد، ناباروری به عنوان تهدیدی جدی برای ثبات زناشویی و واقعیت‌های مشترک زن و شوهر به شمار می‌آید.
نتیجه‌گیری: در واقع ناباروری به عنوان یک اختلال پیش‌بینی نشده، روال عادی زندگی افراد را بر هم زده و آنان را به حاشیه منفی منحنی نرمال می‌راند. این حاشیه منفی می‌تواند منتهی به ایجاد بحران و سبب‌ساز عدم احساس امنیت گردد. برقراری امنیت در زندگی زن و شوهرهای نابارور منوط به رهایی از تهدید و امکان بهره گیری از فرصت‌هاست.

کد مقاله 36849
تعداد بازدید 156

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397