• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین ادراکات والدین از چالش‌های تربیت جنسی پسران نوجوان؛ یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده زهرا روح پرور - شاداب شاه علی - مژگان جواد نوری
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 3 پیاپی 54
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 270-260
زبان فارسی
کلید واژه تربیت جنسی  تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در خانواده  ادراک والدین  مطالعه کیفی  تجارب والدین  پسران نوجوان  تربیت جنسی نوجوانان  چالش‌های تربیت جنسی  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: عدم تربیت صحیح و به موقع جنسی باعث به خطر افتادن سلامت جسم و روان نوجوانان خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد اغلب والدین در زمینه‌ی تربیت جنسی نوجوانان، با چالش مواجه هستند؛ که در این میان اطلاعات اندکی در مورد تربیت جنسی پسران نوجوان به ویژه در ایران وجود دارد. هدف از این پژوهش تبیین تجارب و ادراکات والدین از چالش‌های تربیت جنسی پسران نوجوان بود.
روش‌: این مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی در سال 1395 انجام شد. داده‌ها با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته فردی و بحث گروهی متمرکز؛ با 25 نفر از والدین ساکن شهر اهواز که دارای نوجوان پسر 19-10 سال بوده و به شیوه هدفمند انتخاب شدند، جمع‌آوری و سپس از طریق تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به ظهور 29 کد و 7 مضمون فرعی (تضاد دیدگاه والدین، سردرگمی والدین، موانع ارتباطی با نوجوان، تعدد و پیچیدگی منابع دریافت اطلاعات جنسی، تابوهای فرهنگی، عدم درک ضرورت آموزش جنسی، نقش گم شده مدرسه در تربیت جنسی) و یک مضمون اصلی (چالش برانگیز بودن تربیت جنسی در پسران نوجوان) گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر مهارت ناکافی والدین در برقراری ارتباط با پسران نوجوان بود؛ که بخش عمده آن نشأت گرفته از تابوهای فرهنگی از جمله شرم و حیاء و ترس از شکستن حرمت‌ها بین والدین و فرزندان بود. لذا توانمندسازی والدین برای تربیت جنسی فرزندان، همراه با نهادینه شدن آموزش‌های رسمی تربیت جنسی در قالب شیوه‌های فرزندپروری ضروری به نظر می‌رسد.

کد مقاله 36843
تعداد بازدید 179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397