• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی مفهوم سلامت جنسی دانش‌آموزان نوجوان از منظر صاحب‌نظران با تمرکز بر آموزش والدین: تحلیل محتوای کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده سعیده معماری - حسین خنیفر - گلنار مهران - حمیدرضا یزدانی - سمیه فریدونی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 3 پیاپی 54
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 259-247
زبان فارسی
کلید واژه سلامت جنسی  آموزش والدین  دوران نوجوانی  خانواده و سلامت جنسی  تحلیل محتوای کیفی  تحلیل محتوا  دانش‌آموزان نوجوان  سلامت جنسی کودکان  
چکیده مقدمه: نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است؛ و ویژگی‌های رفتاری نوجوان در این دوره اهمیت بسزایی دارد. نوجوانان تمایل زیادی به عبور از محدودیت‌ها و تجربه رفتارهای جدید دارند. در این میان، مسائل مرتبط با سلامت جنسی باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از مطالعه حاضر این بود؛ که سلامت جنسی دانش‌آموزان نوجوان از منظر صاحب‌نظران چه مفهومی دارد و چگونه از طریق آموزش به والدین می‌توان در حفظ و ارتقای آن گام برداشت.
روش‌: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. با روش هدفمند و با راهبرد انتخاب مشارکت‌کنندگان با حداکثر تنوع، 18 نفر به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان طیفی از افراد صاحب‌نظر بودند که هر یک به نوعی در زمینه آموزش، سلامت و مسائل نوجوانان تخصص داشتند.
یافته‌ها: تحلیل متن مصاحبه‌ها در سه مرحله کدگذاری انجام گرفت در نهایت، ۲0 زیر طبقه و 7 طبقه اصلی و یک درون‌مایه استخراج شد. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده شکل‌گیری سلامت جنسی در ساختار ناکارآمد فرهنگی اجتماعی و ضعف در برنامه‌های آموزش سلامت جنسی به والدین و نوجوانان بود؛ که این امر تحت تأثیر برخی عوامل اجتماعی، خانوادگی و فردی قرار داشت.
نتیجه‌گیری: سلامت جنسی به دوران خاصی محدود نیست و از بدو تولد تا آخر عمر اهمیت دارد. سلامت جنسی در دوران نوجوانی نیازمند توجه ویژه است؛ و تأمین آن نیازمند کار مشترک بین نهاد‌های خانواده،‌ سلامت و آموزش می‌باشد. خانواده به‌عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد تأمین‌کننده سلامت جنسی بوده و نیازمند آموزش درست است.

کد مقاله 36833
تعداد بازدید 179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397