• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین کیفیت زندگی و بلوغ عاطفی با تمایل به فرزند‌آوری
تعداد صفحات 8
نویسنده نرگس کریمیان - مسعود حجازی
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5 پیاپی 35
تاریخ انتشار آذر و دی - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 61-54
زبان فارسی
کلید واژه فرزندآوری  زنان متأهل  بلوغ عاطفی  زنجان (شهرستان)  خودکارآمدی  کیفیت زندگی  گرایش به فرزندآوری  گرایش زنان  گرایش به باروری  خودکارآمدی زنان  
چکیده مقدمه: کاهش جمعیت در کشور ما روند نگران‌کننده‌ای دارد، بطوریکه در سال‌های اخیر نرخ باروری کاهش قابل‌ توجهی داشته است. در این میان به نظر می‌رسد برخی عوامل در تمایل پایین زنان به فرزندآوری تأثیر داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین کیفیت زندگی و بلوغ عاطفی با تمایل به فرزندآوری در زنان متأهل شهر زنجان انجام گرفت.
روش کار: روش مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه شامل تمامی زنان متأهل شهر زنجان بودند که از میان آن‌ها تعداد 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد کیفیت زندگی بهداشت جهانی، بلوغ عاطفی سینک و بهارگاوا، خودکارآمدی شرر و تمایل به باروری راد و ثوابی بودند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش هم‌زمان استفاده شد. جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده گردید.
یافته‌ها:کیفیت زندگی (نمره کل) و ابعاد روان‌شناختی و محیطی با تمایل به فرزندآوری ارتباط معنادار داشتند.(05/0 > P). همچنین بین عدم بلوغ عاطفی کل، بازگشت عاطفی، فروپاشی شخصیت و ناسازگاری اجتماعی با تمایل به فرزندآوری رابطه وجود داشت (05/0 > P). در نهایت بین خودکارآمدی با تمایل به فرزندآوری رابطه معنادار وجود داشت (05/0 > p). بررسی نقش میانجی خودکارآمدی نیز نشان داد که این متغیر در رابطه بین کیفیت زندگی با تمایل به فرزندآوری و نیز رابطه بین بلوغ عاطفی با تمایل به فرزندآوری نقش میانجی را ایفا می‌نماید.
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی می‌تواند رابطه بین کیفیت زندگی و بلوغ عاطفی با تمایل به فرزندآوری را به‌طور مثبت و مستقیم افزایش دهد.

کد مقاله 36825
تعداد بازدید 204

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397