• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اختلال عملکرد جنسی پس از زایمان در زنان ایرانی و عوامل مرتبط با آن: مرور سیستماتیک و متاآنالیز
تعداد صفحات 13
نویسنده مرضیه ساعی قره ناز - مژده بنایی - ویدا قاسمی - فرزانه رشیدی فکاری - اعظم خیابانی - معصومه عابد - گیتی ازگلی
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 37 پیاپی 546
تاریخ انتشار آذر - هفته دوم آذر 1398 - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 1161-1149
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  زایمان  عملکرد جنسی  مرور نظام‌مند  بعد از زایمان  متاآنالیز  
چکیده مقدمه: اختلال عملکرد جنسی زنان در دوران پس از زایمان، یکی از مشکلات مهم سلامتی زنان در دوران پس از زایمان می باشد. این مطالعه، با هدف تعیین اختلال عملکرد جنسی در دوره ی پس از زایمان و عوامل مرتبط با آن در زنان ایرانی انجام شد.
روش ها: در این مطالعه ی مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مقالات ایرانی منتشر شده در پایگاه های PubMed ،Scopus، Web of science، ProQuest، Magiran، Scientific Information Database (SID)، IranMedex و IranDoc با استفاده از کلید واژه های مرتبط با «عملکرد جنسی پس از زایمان» مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود شامل مطالعات مشاهده ای (بین سال های ۲۰۱۹-۱۹۹۰) بود که ابزارهای استاندارد جهت سنجش عملکرد جنسی استفاده کرده بودند. جهت بررسی احتمال سوگیری در انتشار نتایج، از آزمون آماری Egger s استفاده شد. واکاوی داده ها، با استفاده از نرم افزار STATA ۱۴ انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه، تعداد ۱۲ مقاله بعد از انجام کیفیت سنجی با ابزار Newcastle-Ottawa، مورد واکاوی قرار گرفتند. میانگین کلی نمره ی عملکرد جنسی پس از انجام واکاوی حساسیت،۳۰/۲۲ (۸۰/۲۲-۸۰/۲۱) و در بعد میل جنسی ۵۲/۳ (۸۴/۳-۲۰/۳)، کمترین نمره و در بعد رضایت جنسی ۲۸/۴ (۴۰/۴-۰۳/۴) بود. عوامل مرتبط با عملکرد جنسی شامل عوامل فردی و دموگرافیک، عوامل پزشکی و عوامل عاطفی و روانی بودند.
نتیجه گیری: عملکرد جنسی پس از زایمان در زنان ایرانی تحت تاثیر عوامل متعددی می باشد. از این رو، توصیه می شود در مشاوره های پس از زایمان، به بعد جنسی زندگی زنان توجه شود و جهت اقدامات مداخله ای در این زمینه برنامه ریزی شود.

کد مقاله 36820
تعداد بازدید 157

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397