• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش‌آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا
تعداد صفحات 10
نویسنده نرگس رفیعی - مهدی آقاپور - ناصر بهنام پور - هاشم حشمتی - شبنم قاسمیانی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 4 پیاپی 28
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 332-323
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  آموزش بهداشت  مدل اعتقاد بهداشتی  ترکمن  مداخله آموزشی  پیشگیری از بیماری ایدز  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  ایدز  دانش‌آموزان دبیرستانی  گلستان (استان)  آق قلا (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: ایدز از بیماری‌های عفونی جدی دنیاست که به‌ سرعت در بین جوانان رو به افزایش است، از آنجایی‌ که جوانان در معرض رفتارهای پرخطر هستند، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد باورهای پیشگیری‌ کننده از ایدز در دانش آموزان دختر ترکمن انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی، بر روی 78 دانش‌آموز دختر دبیرستان‌های شهر آق‌قلا، استان گلستان انجام شد. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده چندمرحله‌ای، دو دبیرستان در گروه مداخله و دو دبیرستان در گروه شاهد قرار گرفتند، سپس از هر دبیرستان 2 کلاس انتخاب شد و پرسشنامه اعتقاد بهداشتی ایدز را قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS.17 و آزمون‌های کای دو، دقیق فیشر، تی-زوجی، ویلکاکسون، تی-مستقل و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: قبل از آموزش دو گروه کنترل و مداخله، از نظر ویژگی‌های جمعیت شناختی و تمامی سازه‌های مدل به‌ جز آگاهی تفاوت معنی‌داری نداشتند. آزمون تی-زوجی نشان داد بعد از مداخله آموزشی حیطه‌های آگاهی و حساسیت درک‌شده در گروه مداخله به طور معنی‌دار افزایش و موانع درک‌شده کاهش یافته است ( 0/05 P < ). آنالیز کوواریانس نشان داد در مقایسه با گروه کنترل، آگاهی و حساسیت درک‌شده پس از مداخله به‌طور معنی‌داری افزایش یافته است
( 0/05 P < ). اما در گروه کنترل، میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک‌شده، شدت درک‌شده، منافع درک‌شده و موانع درک‌شده تغییر معناداری نداشت ( 0/05 P < ).
نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعه حاضر، آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در حیطه‌های آگاهی و حساسیت درک‌شده مؤثر بوده است. پیشنهاد می‌شود مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به منظور ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستانی طراحی و اجرا گردد.

کد مقاله 36818
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397