• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به هموفیلی
تعداد صفحات 10
نویسنده شهناز رستمی - سولماز نمکی خامنه - بیژن کیخایی دهدزی - محمدحسین حقیقی زاده
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 1
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 10-1
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی  الگوی توانمندسازی خانواده‌ محور  توانمندسازی خانواده  کیفیت زندگی کودکان  هموفیلی  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: از عوامل متاثر از بیماری در کودکان مبتلا به هموفیلی، کیفیت زندگی است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به هموفیلی در شهر اهواز در سال 1397 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 50 کودک مبتلا به هموفیلی مراجعه کننده به درمانگاه هماتولوژی بیمارستان بقایی 2 اهواز با روش تصادفی بلوکی انتخاب شدند. گروه آزمون، 9 جلسه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور مبتنی بر چهار گام درک تهدید، مشکل گشایی، مشارکت آموزشی و ارزشیابی توسط پژوهشگر با حضور مراقبین اصلی و کودکان هموفیلی دریافت کردند. گروه کنترل صرفا برنامه روتین مراقبتی را دریافت نمود. در شروع و یک ماه بعد از مداخله، هر دو گروه پرسشنامه اطلاعات فردی و کیفیت زندگی مختص کودکان هموفیلی را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون t مستقل، آزمون تی زوج، آزمون دقیق فیشر و آزمون کای اسکوئر) در نرم افزار آماری SPSSV.22 انجام گرفت.
نتایج: مطالعه نشان داد، اختلاف معنی داری در نمره کل کیفیت زندگی کودکان (444/0 = P) قبل از مداخله بین دو گروه مشاهده نشد؛ در حالی که بعد از اجرای برنامه توانمندسازی اختلاف معنی داری در نمره کل کیفیت زندگی (030/0 = P) و بعد خانواده (019/0 = P) و بعد حمایت درک شده (011/0 = P) بین دو گروه مشاهده شد.
نتیجه‎گیری: توانمندسازی خانواده محور می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران هموفیلی توسط پرستاران بکار گرفته شود.

کد مقاله 36814
تعداد بازدید 248

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397