عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدیدایی طرحوارههای ناسازگار اولیه بر تابآوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
فاطمه زارعین - آرمان عزیزی - محمدحسین فلاح یخدانی - نجمه سدرپوشان |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 9 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
آذر - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
48-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
یزد (شهرستان) طرحوارههای ناسازگار اولیه اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین طرحوارههای ناسازگار کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری تابآوری تابآوری والدین طرحوارههای اولیه
|
چکیده
|
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدیدآیی طرحواره های ناسازگار اولیه بر افزایش تاب آوری مادران کودکان بیش فعال بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان یزد بود که تعداد 30 نفر از آنها به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه طی دو مرحله (پیش آزمون و پس آزمون) مورد ارزیابی قرار گرفتند و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (CD-RISC) را تکمیل کردند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدیدآیی طرحواره های ناسازگار اولیه قرار گرفتند و گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که آموزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدیدآیی طرحواره های ناسازگار اولیه بر تاب آوری مادران کودکان بیش فعال اثربخش بوده است.
|